کد خبر:6879
پ
taahud-cult
کوتاه و خواندنی

مناسبات درونی اعضای فرقه با رهبران “تعهد بدون امضا”

چرا اعضای فرقه وفادار هستند؟ وقتی گروهی، با اعتقاد به یک مساله ماورایی شکل می گیرد، سیستم تشکیلاتی سازمان یافته ایجاد می شود که رابطه جذاب و قوی بین پیشوای فرقه و پیرو، از ویژگی های آن است. (منظور از مساله ماورایی، مسائل فرازمینی و عجیب نیست، فقط می تواند تصور این باشد که ما […]

چرا اعضای فرقه وفادار هستند؟

وقتی گروهی، با اعتقاد به یک مساله ماورایی شکل می گیرد، سیستم تشکیلاتی سازمان یافته ایجاد می شود که رابطه جذاب و قوی بین پیشوای فرقه و پیرو، از ویژگی های آن است.

(منظور از مساله ماورایی، مسائل فرازمینی و عجیب نیست، فقط می تواند تصور این باشد که ما از همه بهتر و بالاتر و خاص تر هستیم!)

این سیستم، از اعضای خودشون تعهد و وفاداری زیاد طلب می کنند، و اعضا سعی میکنند ابراز تعهد و خودنمایی کنند. کم کم این ابراز تعهد، شکل افراطی و انحصاری خود را نشان می دهد و کل ساختار تشکیلاتی، افراطی عمل می کند؛ هرچند در ظاهر، جلوه ای دوستانه و عادی داشته باشد.

اما مشکل اصلی چیست؟

پیامد و آسیب چنین سیستمی که معمولا اهداف آرمانی و دور از دسترس دارد، باعث می شود هر فرد «خود»ش را فراموش کند و از دست بدهد. عواقب این مساله برای فرد، علاوه بر تضاد درونی، شکلی از انحراف است.

یعنی افراد عضو فرقه، هرکدام شبیه یک بمب هستند، کنار هم فعالیت می کنند و ظاهر ساده و آرام دارند؛ اما هم برای خود و هم برای اطرافیان، بشدت خطرناک و آماده انفجارند..!

بهائیت در ایران
ارسال دیدگاهYour Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید Active This Button Please