- بهائیت در ایران - https://bahaismiran.com -

پرسش و پاسخ پیرامون فرقه شیخیه

کتاب “پرسش و پاسخ پیرامون فرقه شیخیه” شرحی بر عقاید فرقه انحرافی شیخیه و افکار پایه ‏گذار آن «شیخ احمد احسایی» است که زمینه‏ ساز بابیت و بهائیت در ایران شده بود. ابتدا خلاصه ‏ای از زندگانی شیخ احمد احسایی و دیدگاه های برخی از علما بویژه مؤلف کتاب درباره عقاید و شخصیت وی ارائه شده و سپس پیدایش فرقه انحرافی شیخیه که مقدمه‏ ساز پیدایش فرقه انحرافی بابیت بود مورد ارزیابی تاریخی قرار می ‏گیرد. نگارنده به گسترش فرقه بابیت و شیخیه در ایران اشاره کرده و برخی از اقدامات این فرقه را مورد نقد قرار می‏دهد. وی به برخی از پرسش‏ها درباره فرقه شیخیه پاسخ داده است و جنبه ‏های انحرافی تفکرات آنان بویژه در مورد امام زمان (عج) را بررسی نموده است.

عناوین اصلی کتاب شامل:

اشاره؛ پیش گفتار؛ درباره ی کتاب حاضر؛ معرّفی نسخه خطّی «سؤال و جواب» یگانه نسخه شناخته شده از کتاب حاضر،؛ شیوه تصحیح متن؛ سخن آخر؛ زندگی نامه مؤلّف؛ مُقَدَّمه؛ فصل اول خلاصه ای از زندگی نامه مؤسّس فرقه شیخیّه شیخ احمد احسایی {۱۴۱}؛ فصل دوم؛ داوری های متضاد درباره ی شیخ احمد احسایی؛ فصل سوّم؛ انتقادات و اعتراضات؛ فصل چهارم؛ فرقه شیخیّه یا کشفیّه و انشعابات آن؛ عقائد فرقه شیخیّه (زمینه ساز بابیّت)؛ جواب از سؤال ششم:؛ فهرستها؛ پی نوشت

این کتاب توسط نویسنده عالیقدر محمدباقر شفتی [1] قدس سره معروف به حجه الاسلام تالیف شده و در انتشارات عطر عترت در ۲۵۶ صفحه در سال ۱۳۸۸ به چاپ رسیده است.

 

قسمتهایی از کتاب برای بهره برداری کابران محترم در سایت قرار داده شده است.

[2]