کد خبر:11163
پ
beatulAdl2
بهاییت در ایران برداشت شده از پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب

نفی ادعای معصومیت رهبران بهائیت

سایت خبری تشکیلات بهائیت BWNS دوم اردیبهشت ۱۴۰۲ ش، از پذیرش استعفای دو عضو بیت‌العدل خبر داد. سابقه بیت العدل نشان داده که بر خلاف شرط عصمتی که برای اعضای بیت العدل لازم برشمرده شده، تعویض اعضاء بخاطر کهولت سنّ آنان و فقط از میان مردهای با سابقه در ارگان‌های بلند پایه‌ی بهائی، آن هم […]

سایت خبری تشکیلات بهائیت BWNS دوم اردیبهشت ۱۴۰۲ ش، از پذیرش استعفای دو عضو بیت‌العدل خبر داد. سابقه بیت العدل نشان داده که بر خلاف شرط عصمتی که برای اعضای بیت العدل لازم برشمرده شده، تعویض اعضاء بخاطر کهولت سنّ آنان و فقط از میان مردهای با سابقه در ارگان‌های بلند پایه‌ی بهائی، آن هم به واسطه انتخابات نمایشی صورت می‌پذیرد.

«استفان بیرکلند» ۷۱ ساله و «استفان هال» ۶۹ ساله با عضویت ۱۳ ساله در این مرکز، درخواست استعفا دادند و با موافقت دیگر اعضاء مقرر شد، پس از انتخابات آتی بیت‌العدل که از ۹ الی ۱۲ اردیبهشت برگزار می‌شود، از این نهاد خارج شوند.

دو عضو آمریکائی و استرالیائی- آمریکائی‌تبار سازمان بیت العدل (استفان هال و استفان بیرکلند) در سال ۲۰۱۰ م و در پی کنار گذاشتن مشکوک پترخان و هوپر دانبار از صندوق انتخابات بیرون آورده شدند. پیش از آن در دهه ۱۹۹۰ م، استفن بیرکلند، عضو هیئت مشاورین قارّه‌ای بهائیان آمریکای شمالی بود و اقدام به کار تجسّس و نظارت بر بهائیان در شبکه اجتماعی تالیسمان می‌کرد(۱).

تاکتیک‌ها و رفتارهای نامناسب و توهین آمیز بیرکلند در شبکه‌ای که ظاهراً اعضای آن مجاز بودند آزادانه به بحث و گفتگو درباره مباحث مختلف مدیریت جوامع بهائی بپردازند، موجب شد تا چند تن از بهائیان فعال در تالیسمان، مثل خوان کول و جان و لیندا والبریج، اخراج شوند یا مجبور به استعفا و کناره‌گیری شوند(۲).

بیرکلند به‌خاطر تلاش و اقدام تعصب آمیز خود مورد تشویق قرار گرفت و در سال ۲۰۰۸ به عضویت در دارالتبلیغ جهانی بهائی در حیفا منصوب گردید و در فاصله کوتاهی در سال ۲۰۱۰ م، به عضویت بیت العدل جهانی حیفا در آمد(۳).

در واقع انتخابات ۵ ساله بیت‌العدل حیفا با حضور نمایندگان بهائی از کشورهای مختلف، انتخاباتی فرمایشی برای فریب بهائیان و افکار عمومی، جهت معرفی بهائیت به عنوان جامعه تابع دموکراسی است. در حقیقت نتیجه این نمایش خیمه‌ شب‌بازی از قبل تعیین شده و تنها افرادی که سال‌ها در دارالتبلیغ، دارالانشاء و مشاوران قاره‌ای فعّال بوده‌اند از صندوق رأی بیرون آورده خواهند شد.

حضور طولانی این افراد در بیت‌العدل و جابجائی آنان میان نهادهای وابسته به آن، بیانگر نمایشی بودن و فریب دیگران است و کنار گذاشتن اعضای بیت‌العدل تنها با کهولت سن آنان یا طرح‌های پنهانی این مرکز مرتبط است.

دستچین شدن افراد و حضورشان در بیت العدل سال‌ها ادامه خواهد داشت و کنار گذاشتن اعضای بیت العدل تنها بخاطر سن بالای افراد و یا طرح‌ها و نقشه‌های پنهانی است که با حضور طولانی مدت اعضا و جابجائی آن‌ها از نهادهای وابسته به این مرکز کاملاً آشکار است.

پس از این انتخابات فرمایشی، اسامی بیرون آمده که از قبل مشخص هستند، به ناگاه دارای مقام عصمت خواهند شد!(۴) با این حال اگر به ادعای بهائیت عضویت در بیت العدل مستلزم برخورداری از مقام عصمت و مسئولیتی از جانب خدای تعالی است، پس دیگر استعفای اعضای بیت العدل چه معنا می‌دهد؟! آیا ممکن است که بلاتشبیه، پیامبر یا امامی از مقام خود استعفا یا انصراف دهد!؟

پی‌نوشت:

۱-  سایت بهائی پژوهی، مقاله: صدق پیشگوئی انتخابات و تحلیل آن! مورخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲، کلیک کنید…

۲-  سایت بهائی پژوهی، مقاله: چرا بهائیت حیفایی را ترک کردم؟ مورخ ۰۸ تیر ۱۳۹۶، کلیک کنید…

۳- همان.

۴- ر.ک: اسدالله فاضل مازندرانی، رساله امر و خلق، نسخه الکترونیکی، ج ۴، ص ۳۰۵-۳۰۴٫

بهائیت در ایران