در سالگردی که بهمن ۱۴۰۲ برای جناب بازرگان در قم برگزار شد، احمد منتظری از حق شهروندی بهائیان در ایران دفاع کرد. با توجه به اینکه بهائیان در قانون، از حقوق انسانی برخوردارند، طرح حقوق بهائیان، در واقع دفاع از تشکیلات و تبلیغ بهائیت در ایران است و بزرگ شدن با چسبیدن به نام بهائیت، برازنده روحانی شیعه نیست.
فرقه پژوهی به گزارش پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب- به مناسبت بیستونهمین سالگرد درگذشت مهدی بازرگان جمعی از اعضاء و علاقهمندان به تشکیلات غیر قانونی “نهضت به اصطلاح آزادی ایران” طی سفری به شهر قم، بر سر مزار ایشان حاضر شده و یاد این شخصیت در عرصه سیاست را گرامی داشتند. پس از قرائت فاتحه و خواندن متن وصیتنامه ایشان، شرکتکنندگان در این مراسم، در بیت مرحوم منتظری حضور یافتند و ضمن دیدار با احمد منتظری فرزند ایشان، یاد وی گرامی داشتند».
«احمد منتظری» در سخنانی کوتاه، بر نزدیکی دیدگاههای بنیادین پدر خود و «مهدی بازرگان» تأکید کرد و با اشاره به این فتوای مشهور مرحوم منتظری پیرامون حقوق شهروندی بهائیان که در خرداد ۸۷ که گفته بود: «بهائیان ایران اهل این کشور هستند و حق آب و گل دارند و از حقوق شهروندی برخوردار میباشند»، به ذکر اندیشههای مرحوم منتظری درباره جایگاه انسان، عقل، حقوق بشر، آزادی و حاکمیت ملّت در آموزههای قرآنی و فقه پرداخت.[۱]
اما در پاسخ به جناب احمد منتظری در مورد لزوم رعایت حقوق بهائیان در ایران باید گفت:
اول: بنا بر متن قانون اساسی جمهوری اسلامی، بهائیان و سایر اقلیّتهای شناخته نشده در قانون اساسی، از حقوق انسانی برخوردار بوده و شاهد آن هم بهائیان بسیاری هستند که در کشور، از زندگی خوبی برخوردارند، تحصیل میکنند، شاغل هستند و مثل بسیاری از شهروندان، زندگی آرامی دارند. البته هستند درصدی از بهائیان که با زیر پا گذاشتن قانون در تشکیل ساختار سازمانی وابسته به مراکز بهائیت در اسرائیل، شبکهسازی و تبلیغات فرقهای، موجبات برخورد با خود را فراهم میکنند.
در اصل چهاردهم قانون اساسی تصریح شده است: «… دولت جمهوری اسلامی ایران و مسلمانان، موظفند نسبت به افراد غیرمسلمان، با اخلاق حَسنه و قسط و عدل اسلامی عمل نمایند و حقوق انسانی آنان را رعایت کنند. این اصل در حق کسانی اعتبار دارد که بر ضد اسلام و جمهوری اسلامی ایران توطئه و اقدامی نکنند».[۲]
پس در واقع شما دارید (شاید ندانسته) به اسم حقوق شهروندی بهائیان، از ساختار، تشکیلات و تبلیغ بهائیت در ایران دفاع میکنید!
دوم: جناب احمد منتظری، وقتی در راستای انتقاد به نظام از بهائیت دفاع میکنید:
آیا میدانید که بنا بر عقیده بهائی، شما در زمره انسان نیستید؟ چرا که پیامبرنمای بهائیت، انسان نامیدن غیربهائیان را گناهی نابخشودنی میدانست![۳]
آیا میدانید که بهائیان، مأموریت به برچیدن مذهب شیعه، یعنی همان مذهبی که لباسش بر تن شماست را دارند؟ چنانکه پیامبرنمای بهائیت، اولویت خروج از مذهب شیعه را بیشتر از بهائی شدن میدانست![۴]
آیا میدانید بهائیان، اولین دشمن همان انقلابی هستند که زمانی پدرتان قائم مقام امامش بود؟ آیا میدانید که بهائیان بنا بر نقشههای رهبری خود، رؤیای براندازی را در سر میپرورانند؟[۵]
اگر تمام این مقدمات را میدانید و باز هم به اسم بهائیان از بهائیت دفاع میکنید و میخواهید با چسبیدن به بهائیت بزرگ شوید، دیگر چه صفتی برازنده شماست؟
سوم: به اذعان تمام مورخین و تمام متبریان از بهائیت، این فرقه حزبی استعمار ساخته در راستای اهداف و منافع دنیای استکبار و صهیونیسم جهانی است، مثلا دفاع پدر جنابعالی و شما از این حکم چه ثمری برای شما دارد ؟ جزء اینکه جبهه دشمن را خوشحال و به این حزب استعماری روحیه فعالیت تخریبگرانه می دهید؟ آیا شما یک روحانی شیعه هستید؟ از فرقه ای حمایت می کنید که دست زدن به آنها نجاست آور است؟
پینوشت:
[۱]. سایت هممیهن، تیتر خبر: سالگرد بازرگان در قم، کد مطلب: ۱۲۵۴۶، ۱۶ بهمن ۱۴۰۲٫
[۲]. جهانگیر منصور، قانون اساسی، تهران: نشر دوران، ۱۳۹۳ ه.ش، ص۳۵٫
[۳]. ر.ک: حسینعلی نوری، بدیع (در جواب اسئله قاضی)، چاپ سنگی از روی نسخه خطی، ص۱۴۰٫
[۴]. ر.ک: اشراق خاوری، مائده آسمانی، بیجا: مؤسسه ملّی مطبوعات امری، ۱۲۹ بدیع، ج۴، ص۱۴۱٫
[۵]. جهت مطالعه بیشتر، بنگرید به مقاله: نشریه بهائی به سوی جهانی بهتر