شهوترانی عبارت است از: متابعت کردن آدمی قوه شهویه خود را در هر چیزی که میل به آن میکند و آدمی را به آن میخواند، از: شهوت شکم و فرج و حرص مال و جاه و زینت و امثال اینها. و بسیاری از علمای اخلاق تخصیص دادهاند آن را به متابعت شهوت شکم و فرج و حرص بر اکل و جماع.
امام خمینی شهوت را مبداء امیال و جلب منافع و لذات در خوردن، آشامیدن و مسائل جنسی میداند و معتقد است قوه شهوی یکی از ارکان قوای انسانی است که در وجود آدمی ظهور پیدا میکند.(۱) این قوه سبب شوق به آنچه موافق میل اوست، میباشد و دارای انواعی است که در صورت افراط در تبعیت از شهوت نکاح و خوردن به «شَرِه» و در صورت تفریط به «خُمود» و در صورت اعتدال به «عفت» تعبیر میشود(۲).
به اعتقاد امام خمینی قوه شهوت در انسان، برای حفظ و بقای اشخاص و نوع انسانها در نهاد او به ودیعه گذاشته شده است و در صورت نبود این قوه، اصل وجود انسان به واسطه حوادث خارجی و داخلی، رو به فنا و زوال میرود و از اینرو انسان ناگزیر از به کار بستن آن است، ولی در چگونگی به کارگیری آن نیازمند هدایت انبیاء است.(۳)
اگر این شهوترانی از حد اعتدال خود فراتر نرود و از چهارچوب قوانین عقلی و الهی خارج نشود، سعادت انسانها را به دنبال خواهد داشت،(۴) لذا دستورات پیامبران (علیهمالسّلام) به نکاح، توجه دادن مردم به روحانیت انسان و دعوت به عالم نور و کمال است و سبب میشود شهوت در انسان در مسیر خود قرار گیرد.
شهوت و مباحث شهوانی و ارتباط خارج از چهارچوب و قاعده زن و مرد در طول تاریخ همواره مورد توجه جریان شیطان بوده و هست. این مسیر بسیار جذاب و لغزنده است و افراد بسیاری گرفتار آن می شوند. از این رو رهبران فرقه های انحرافی برای جذب مخاطب از این شگرد استفاده زیادی می کنند. راجنیش اوشو به عنوان رهبر فرقه معنوی هندی، یکی از سردمداران این تفکر است. او کتابی با عنوان «از سکس تا فرا آگاهی» می نویسد و روابط نامشروع زن و مرد را تئوریزه کرده آن را تنها راه رسیدن به قدرت معنوی می داند.
تشکیلات بهائیت برای ارتباط جنسی اعضاء حد و مرزی قائل نیست و در این حوزه بسیار بی مبالات است و یکی از راههای حفظ اعضاء در فرقه را نهادینه کردن شهوترانی در تشکیلات میداند. به گفته تمام متبریان از بهائیت بویژه خانم ها، ارتباط حتی زن شوهر دار و مرد همسردار با جنس مخالف هیچ مشکلی ندارد. ارتباط جنسی اعضاء جوان تشکیلات با هم ایرادی ایجاد نمی کند. یکی از مراسم های داخل تشکیلات موضوعات رقص و شهوترانی است.
تمام فرقه های نوظهور بدون استثناء از اهرم شهوت و شهوترانی برای جذب و حفظ اعضاء استفاده و سوء استفاده می نمایند.
شهوترانی در فرقه های شیطان پرستی از ارکان فعالیت ها و اقدامات درون فرقه ای است.
البته فرقه های تصوفی و دینی تا حدود زیادی از این قاعده مستثنی هستند.
انقلاب جنسی و شهوترانی ابتدا در آمریکا شکل گرفت و البته علل و عوامل متعددی داشت، اما اگر این انقلاب بخواهد در سایر نقاط جهان تکرار شود نیاز به مولفه های متفاوتی است، باید بر اساس فرهنگ و آداب رسوم هر منطقه و کشور، متفاوت باشد. کشور ایران یکی از معدود کشورهایی است که از معنویت راستین و زلال برخوردار است، مردم ایران، با قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، اهل بیت علیهم السلام، سعدی، حافظ، مولوی، حشر و نشر دارند. از این رو یکی از شگردهای تکرار انقلاب جنسی در ایران، فرقه ها و جریانات معنوی و عرفان های نوظهور است.
بسیاری از این فرقه ها با هماهنگی کامل، دست به تخریب مفاهیمی از قبیل: خانواده، حق طلاق، اجازه شوهر، حقوق زنان، حجاب، روابط نامشروع و … زده اند و هر روز با برگذاری کلاس های زیر زمینی، ایجاد کانال های مجازی، تألیف کتاب، ساخت انیمیشن، فیلم و… اندیشه ها و افکار خود را به خورد مردم می دهند.
بر اساس گزارشات مردمی، دوره ها و کلاس های معنوی با عنوان، راهکارهای شاد زیستن، زندگی روئیایی، موفقیت های زود بازده، اسرار کوانتومی در زندگی افراد، قانون راز، چگونه دیگران را به خود جذب کنیم، روابط عمومی موفق، و… در جاهای مختلف به صورت مخفیانه برگزار می شود و در آن از موضوعاتی سخن گفته می شود که مخاطب بعد از مدتی نسبت به برخی آموزه های دینی بی اعتماد شده و آنها را کنار گذاشته مطیع رهبر و لیدر گروه می گردد و همه اینها به نوعی هم پوشانی با موضوع رابطه خارج از عرف و شرع زن و مرد دارد.
این فرقه ها تا جایی پیش می روند که نهاد خانواده را از هم می پاشند و روابط نامشروع را به بهانه رسیدن به معنویت جایگزین آن می کنند. فرقه ها به مخاطبانشان به نوعی القا می کنند که خانواده مانع راه کمال است و تا زمانی که گرفتار چهارچوب های دینی و خانوادگی باشید، نخواهید توانست به معنویت برسید.
این فرقه ها خارج شدن زن از زیر سلطه مرد را تبلیغ می کنند تا بهتر بتوانند از ابزار زن و شهوت در راستای اهداف خود استفاده نمایند.
جوانان به خاطر اقتضای جوانی در موضوع شهوت بسیار حساس و قابل جذب هستند، بدین خاطر فرقه ها برای جذب جوانان از حربه شهوت بسیار سوء استفاده می نمایند. بدین خاطر کسانی که جذب فرقه ها می شوند، خیلی سخت می توانند از این فرقه ها خارج شوند و دچار مشکلات عدیده ای می شوند.
پی نوشت
۱٫خمینی، روح الله، تقریرات فلسفه امام خمینی، ج۳، ص۳۶۵، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۵.
۲٫خمینی، روح الله، شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص۲۷۷، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۲.
۳٫خمینی، روح الله، تقریرات فلسفه امام خمینی، ج۳، ص۳۳۶، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۵.
۴٫خمینی، روح الله، شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص۲۸۰، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۲.
ارتباط با ما: [email protected]