کد خبر:3339
پ
America-Israel
بهائیت در ایران

حمایت بهائیت از نژادپرستی و تبعیض

نگاهی به موضع بهائیت در انتخابات آمریکا چندی پیش «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پرحاشیه سابق آمریکا، در رقابت انتخاباتی شکست خورد و کاندیدای حزب مقابل، بر او چیره گشت. اگرچه سیاست‌های کلان و دشمنی سردمداران این کشور در محدوده اشخاص و احزاب نمی‌گنجد، لیکن حمایت برخی احزاب، فرقه‌ها و گروه‌های غیرآمریکایی از ترامپ، جالب توجه و […]

نگاهی به موضع بهائیت در انتخابات آمریکا

چندی پیش «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پرحاشیه سابق آمریکا، در رقابت انتخاباتی شکست خورد و کاندیدای حزب مقابل، بر او چیره گشت. اگرچه سیاست‌های کلان و دشمنی سردمداران این کشور در محدوده اشخاص و احزاب نمی‌گنجد، لیکن حمایت برخی احزاب، فرقه‌ها و گروه‌های غیرآمریکایی از ترامپ، جالب توجه و نشانگر نکات حائز اهمیتی است.

در این میان، رسانه‌ها و تشکیلات بهائیت در کشورهای مختلف، فعالیت و اقدامات زیادی داشتند که بیانگر حمایت آشکار این فرقه، از ترامپ می‌باشد. بهائیان که عمدتاً از پیش‌تر، در جهت‌گیری‌های مختلف با سلطنت‌طلبان همراهی داشتند، این بار هم در حمایت از رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، با این جریان، همگام شده‌ بودند. این فرقه، در حالی سنگ حمایت از ترامپ را به سینه می‌زند که وی به عنوان چهره‌ای نژادپرست، سخنان و اقدامات بسیاری علیه حقوق برابر انسان‌ها و حتی محیط‌زیست داشته و به باور بسیاری از کارشناسان، جریان‌های نژادپرستی و خودبرتر پندار در آمریکا، بعد از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، جان تازه‌ای گرفته‌ بودند.

از آنجا که یکی از راه‌های شناخت یک شخص یا حتی یک جریان، بررسی دوستان و علایق آن‌هاست، باید دید در این جانبداری بهائیت، چه ویژگی‌هایی روشن می‌شود. البته آمریکاپرستی و غرب‌دوستی بهائیان، پیشینه‌ای تاریخی دارد و سردمداران اولیه فرقه، چون «عباس افندی» بارها به آن اعتراف کرده‌اند، اما این بار حمایت از یک کاندیدای خاص و افراطی از جناح راست (بنیادگرا)، حرف‌های زیادی برای گفتن از این فرقه دارد.

بد نیست قبل از هر چیز، نگاهی به گوشه‌ای از کارنامه نژادپرستانه دونالد ترامپ داشته باشیم. وی در زمان ریاست‌جمهوری‌اش در جلسه‌ای، ضمن اشاره به مهاجرت عده‌ای از هائیتی، السالوادور و بعضی از کشورهای آفریقایی به آمریکا، گفت: «چرا این مردم را از کشورهایی که چاه توالت هستند، به اینجا راه می‌دهیم؟»(۱) در ادامه سخنان خود نیز بیان کرده بود که ترجیح می‌دهد مهاجرانی از کشورهایی مانند نروژ به آمریکا بروند! جبهه‌گیری فوق‌نژادپرستانه او درباره سیاهپوستان نیز برهمگان روشن است: ‌«این سیاه‌ها، پول‌های من را می‌شمارند! چقدر نفرت‌انگیز! تنها آدم‌هایی که خوش دارم حسابِ پول‌های من را داشته باشند، آن کوتاه‌قدهای عرق‌چین به سر هستند [منظور یهودی‌ها]… این شخص به نظرِ من خیلی تنبل است. البته تقصیرِ خودش نیست. تنبلی در ذاتِ سیاهپوستان است. جداً می‌گویم. همین‌طور است. دستِ خودشان نیست.»(۲)

این رفتارهای نژادپرستانه ترامپ، پیشینه‌ای طولانی دارد، طوری‌که در سال ۱۹۷۳م، او و پدرش به «اعمال تبعیض نژادی» متهم شده و از سوی «دایره حقوق شهروندی وزارت دادگستری ایالات متحده»، به دلیل ایجاد «مانع اساسی برای استفاده کامل از فرصت‌های برابر در ساختمان‌های ترامپ»، از آن‌ها شکایت شد.(۳)

رفتار غیرانسانی و شنیع او، حد و مرزی نداشته و ابعاد بسیاری را دربرمی‌گیرد، به نحوی که علاوه بر سخنان نژادپرستانه و توهین‌های جنسیت‌زده، ده‌ها زن ادعا کرده‌اند که از سوی ترامپ، مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند و مستندات مربوط به آن توسط ویدئوی «اکسس هالیوود» و جنبش «#MeToo» به معرض نمایش گذاشته‌شد.(۴)

اگرچه چنین سخنان و رفتارهای غیرانسانی را می‌توان به تعدد در کارنامه وی یافت، اما شاید دلیل علاقه و سینه‌چاکی بهائیان برای ترامپ، ضداسلام بودن بی‌پرده اوست. تا جایی که در سال ۲۰۱۵، ترامپ در جایگاه کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا، خواهان ممنوعیت ورود تمام مسلمانان به این کشور شده‌بود! بعدتر نیز دولتش برای تحقق نسخه آسان‌گیرانه‌تری از این سیاست، تلاش بسیاری داشت که در دادگاه‌های آمریکا به چالش کشیده‌شد. سران بهائیت نیز با کمال خرسندی، از قوانین نژادپرستانه ترامپ علیه مسلمانان و ایرانیان حمایت کردند.

حمایت دو جانبه بهائیت و دولت آمریکا از هم در طول دوره ریاست جمهوری این سمبل نژادپرستی، نشان‌دهنده دشمنی آشکار این فرقه با ایران و ایرانی است. به عنوان مثال، در پی شهادت سردار «قاسم سلیمانی» بهائیان وطن‌فروش، با دادن نسبت «تروریست» به این سمبل مقاوت، نتوانستند شادی بی‌شرمانه خود را از جنایت ارباب و قبله آمال خود، ترامپ، کتمان کنند.

از آن طرف، نمونه‌های آمریکایی این ارتباط هم به چشم می‌خورد. از مصادیق آن هم می‌توان به سناتور جمهوری‌خواه،«جان مک کین» اشاره کرد که یکی از افراد تأثیرگذار ساختار سیاسی آمریکاست که سیاست واشنگتن در قبال افغانستان، ایران، روسیه و… متأثر از آرای اوست. وی، یکی از منتقدان توافق «برجام» و از مهم‌ترین طرفداران تحریم هرچه بیشتر علیه مردم ایران است که طی نامه‌ا‌ی خطاب به دولت ترامپ، از تأخیر اجرای قانون تحریم‌های ایران انتقاد کرده‌بود.(۵)

حال، با وجود اینکه این شخص به دنبال فشار هرچه بیشتر و تحریم‌های غیرانسانی علیه مرد ایران است، خواستار آزادی سرکردگان و مجرمین بهائی در ایران بوده و با ارسال نامه‌ای، از این گروه، جانبداری می‌کند. مشخصاً این حمایت هم، در راستای همان تحریم‌ها و منفعتی است که مشکل‌آفرینی اعضای این تشکیلات در ایران، برای آمریکا به همراه دارد. چنانکه اکثریت بهائیان چه در ایران و چه در آمریکا مخصوصاً در سال‌های اخیر، با شدت تمام به طرفداری از سیاست‌های جناح راست افراطی آمریکا و تشویق سیاست‌های مبنی بر تغییر رژیم آن می‌پرداختند. با این سیاستمداران، عکس یادگاری گرفته و آن‌ها را به ضیافت‌های متعدد دعوت می‌کردند. بهائیان ایران، در این رهبر فاشیست و دوستانش، متحدی دلپذیر می‌دیدند که در به قدرت رسیدنشان در ایران، کمک‌کننده خواهدبود.

این اعمال فشارهای مستقیم دولت ترامپ و جنایت‌های بی‌پرده او علیه اسلام و ایران، باعث شد با شکست او، بهائیان که از ضربه این باخت در شوک بودند، نقاب انسان‌دوستی و صلح را با بی‌احتیاطی ناشی از هیجان منفی، کنار گذاشته و آشکارا به ابراز ناراحتی از عدم انتخاب او بپردازند. درادامه، موضع‌گیری برخی وابستگان و اعضای این تشکیلات را نسبت به این شکست انتخاباتی، مشاهده می‌کنید.

در روزهای اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، «مرتضی اسماعیل‌پور»، خبرنگار و عنصر رسانه‌‌ای بهائی، ضمن انتشار پست‌های متعدد، به حمایت از ترامپ پرداخت و او را پیروز انتخابات معرفی کرد. او بدون اینکه احترامی برای آرا قائل شود و یا بر شمارش آرا صبر نماید، یادداشتی از دلایل پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰، منتشر نمود.

در ادامه و پس از اعلام نتایج هم، وی و همسرش در صفحه «فیسبوک» خود پستی را منتشر کردند که در آن مدعی تقلب در انتخابات آمریکا شده و صراحاتاً به اغتشاشات در انتخابات ۱۳۸۸ ایران اشاره کردند: «تقلب بزرگی در راه است. از رأی‌هایی که سر از سطل آشغال درآوردند تا شماره آرایی که بیشتر از افراد رجستر شده در آن ایالت بوده‌است. پرزیدنت باید شکایت کند…هیچگاه فکر نمی‌کردم «رأی من کو؟» در آمریکا معنایی داشته باشد.»(۶)

«عبدالرضا میثاقی»، از دیگر فعالین رسانه‌ای بهائی، ضمن پستی، مدعی تقلب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گردید و ترامپ را به عنوان برنده انتخابات معرفی کرد.(۷) «عرفان ثابتی»، دیگر عنصر رسانه‌ای فعال بهائی که پیش‌تر سخنان ضدایرانی و ضدوطنی‌اش از رسانه‌ها منتشر شده‌بود، به صورت ضمنی از پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ابراز ناراحتی کرده و نتیجه این انتخابات را «بی‌اعتنایی به اخلاق» عنوان می‌کند! البته دور از انتظار نیست وقتی با وقاحت، از خودگذشتگی در برابر وطن را خوار می‌نمایانند، تبعیض‌گران و نژادپرست‌های جنسیت‌زده هم برای این فرقه، به مظاهر اخلاق تبدیل خواهندشد.

کاربران عادی و ناشناس بهائی هم، توییت‌هایی با مضمون طرفداری از ترامپ و آرزوی پیروزی او را منتشر کردند؛ به عنوان نمونه: «لذت پیروزی ترامپ هر لحظه در این انتخابات شیرین‌تر می‌شود. تصورکنید ساعاتی دیگر یا نهایت تا فردا مشخص شود که ترامپ پیروز شده‌است! آن وقت دیدن حال تقلب‌کنندگان، چقدر دیدنی‌تر خواهد شد.» یا در لفافه، توپ را به زمین دیگران انداخته و به صورت ضمنی طرفداری خود را ابراز کردند: «من واقعاً از دیدن ناراحتی و ناامیدی مردمی که آینده بهتر را در گرو ماندن ترامپ می‌دیدند ناراحت می‌شوم.»

واقعیت این است که برخلاف ادعای بهائیان بر صلح‌طلبی و اهمیت به وحدت عالم انسانی، تا جایی که قدرتی نداشته باشند، از سیاست‌مداران تبعیض‌گرا، نژادپرست و جنگ‌طلب حمایت می‌کنند، وای به روزی که به آن‌ها اجازه داده‌شود تا قدرتی به دست آورند!

هرچند سایت و کانال رسمی بهائیت، موضع واضحی در خصوص انتخابات آمریکا اتخاذ نکرد، اما از آنجا که تمام اعمال و رفتار بهائیان زیر نظر تشکیلات انجام می‌شود و بارها شاهد بوده‌ایم که در صورت مغایرت یا عدم رضایت مرکز فرقه، از طرف سردمداران به اشخاص و عناصر فرقه تذکر داده شده، موضع‌گیری بهائیان نشان‌دهنده جهت‌گیری کل تشکیلات است. ضمن اینکه تشکیلات بهائیت، مدعی عدم مداخله در امور سیاسی می‌باشد و هیچ‌گاه در مواردی چون انتخابات سیاسی و امثال آن، به صورت علنی به جزئیات ورود نکرده و موضع خود را به صورت غیرآشکار اعلام می‌کند که البته باز هم امری سیاسی و مغایر با ادعای بهائیت است. مخصوصاً که تأکید شده دخالت و حتی اظهار نظر سیاسی، امری غیربهائی بوده و عامل آن، دیگر نباید بهائی محسوب شود.

در واقع تشکیلات این فرقه، با ادعای عدم مداخله در امور سیاسی، می‌کوشد تا این‌گونه القا کند که عناصر بهائی یا به امور سیاسی ورود نمی‌کنند و یا پرداختن آنان به این مباحث، به صورت فردی و شخصی می‌باشد، درحالی که پیام‌های صادره از «مرکز اصلی فرقه بهائی» موسوم به «بیت‌العدل» و عملکرد سایت رسمی آن، نشان می‌دهد که بهائیت در فضای آشکار، به صورت غیرمستقیم و با شیوه «کددهی متنی» به خط‌دهی عناصر خود مبادرت می‌کند. البته همین ادعای عدم مداخله در امور سیاسی توسط این فرقه، با مقاصد و اهداف خاصی انجام می‌گردد که خارج از موضوع این نوشتار بوده و از باب جلوگیری از اطاله کلام، از پرداختن به آن پرهیز می‌شود.

در یک جمع‌بندی، می‌توان بیان داشت انتخابات آمریکا به دلایلی که در ادامه عنوان می‌شود، برای تشکیلات بهائی، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده‌است:

  • با شدت گرفتن تحریم‌های اقتصادی ترامپ علیه ایران، تشکیلات بهائیت، با محور قرار دادن اقتصاد، مقالاتی را در رسانه رسمی خود منتشر کرد که در آن، راه برون‌رفت از معضلات اقتصادی، تنها تبعیت از آموزه‌های بهائی عنوان می‌شد. محتوای مطالبی که در این زمینه منتشر شد، بیشتر با رویکرد مارکسیستی همراه بوده و به نظر می‌رسد تشکیلات بهائی برای جذب طیف کارگر، برنامه‌ریزی خاصی داشته‌است. افزایش تحریم‌ها علیه ایران که ترامپ پیشتاز آن بود، بستر را برای چنین اقداماتی، بیش از پیش مهیا می‌کرد.
  • افزایش تحریم‌های اقتصادی، موجب پیدایش خلأهایی اجتماعی می‌شد که فرصت را برای اشاعه مبانی فرقه بهائیت فراهم می‌کرد. محورهای مورد تأکید بهائیان، مانند «درگیری با آمران به معروف» و…، از جمله این امور بودند که با افزایش تحریم‌های اقتصادی، شرایط برای پذیرش چنین محورهایی در جامعه افزایش می‌یافت.
  • افزایش طبقات اجتماعی آسیب‌پذیر و حساس اقتصادی، فرصتی برای ازدیاد فعالیت‌های بهائیت محسوب می‌شد. انتخابات آمریکا و ساز و کار دولت جدید، از حیث اتخاذ روش‌های تبلیغی و همچنین انتخاب طبقات و گروه‌های مورد هدف فرقه، نقش مهمی دارد. برای نمونه، جریان سیاسی که بر نقض حقوق بشر تأکید دارد، با جریانی که تمرکز اصلی آن بر تحریم اقتصادی است، هر کدام پدید آورنده شرایط اجتماعی خاصی است که مشخص می‌کند طیف متوسط خاکستری جامعه یا طبقه ضعیف کارگری، باید مورد هدف قرار گیرند.
  • فعالیت فرقه در فضای مجازی، نشان می‌دهد که عناصر بهائی، به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، بسیار دلخوش بوده و در پندار خود، نتیجه افزایش فشارها را تغییر حاکمیت در ایران می‌دانستند. این عناصر چنان به فشار اقتصادی علیه ایران امید بسته بودند که «نادر پزشکزاد»، عنصر فعال فرقه بهائی، ضمن یک پیشگویی، اعلام کرده بود که نظام جمهوری اسلامی طی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، دست به یک عقب‌نشینی بنیادی ایدئولوژیک خواهد زد و بسیاری از خطوط قرمز خود را کنار خواهد گذاشت.

نکته قابل تأمل آنکه، با پایان دوره ترامپ، بهائیت به سرعت سعی در جلب توجه دولت جدید داشته و یکی از بهائیان تندرو را به ملاقات و دست‌بوسی رئیس‌جمهور جدید این کشور فرستاده‌است. «فرزام کمال‌آبادی»، برادر «فریبا کمال‌آبادی»، عضو حلقه رهبری‌فرقه بهائیت در داخل کشور و محکوم امنیتی که چندی پیش، از شیوع بیماری «کرونا» ابراز رضایت نموده و آن را «انتقام کبیر الهی حضرت بهاءا…» عنوان کرده بود، نماینده بهائی دیدار با «جو بایدن» بود.

در واقع بهائیت با تغییر حزب، دست از حمایت دشمن جمهوری اسلامی برنخواهد داشت و همچنان با تکیه بر سوءاستفاده از حقوق بشری که خود قائل به آن نیست، در پی ضربه زدن به کشور ایران می‌باشد. مخصوصاً که به نظر می‌رسد با تغییر سیاست‌های دولت آمریکا و ایجاد هر نوع ارتباط سیاسی با ایران، فرصت برای افزایش فشارهای حقوق بشری مهیا گردد و در واقع، کنترل عناصر بهائی به دلیل پرهیز از مناقشات به ظاهر حقوق بشری، با دشواری بیشتری همراه خواهدشد.

 

پی‌نوشت

  1. با ترامپ، نژادپرستی در آمریکا دوباره جان می‌گیرد (در واکنش به توهین ترامپ به مردم کشورهای افریقایی)، سایت پارس‌تودی، ۲۶ دی ۱۳۹۶٫
  2. لوپز، جرمن، روایت سابقه طولانی ترامپ در نژادپرستی؛ از دهه ۱۹۷۰ تا سال ۲۰۱۸.
  3. کافمن، ویل، «ترامپ پیرمرد و بنیادهای نژادپرستانه­ امپراطوری املاک»، سایت کانورسیشن، ۳ اکتبر ۲۰۱۸٫
  4. کلی، مگ، «رئیس جمهور ترامپ و اتهامات سوءرفتار جنسی»، سایت واشنگتن پست، ۲۲ نوامبر ۲۰۱۷،
  5. تحریم‌های موشکی ایران تشدید می‌شود، خبرگزاری مهر، ۱۷ مرداد ۱۳۹۶٫ انتقاد سناتورهای آمریکایی از اجرایی نشدن قانون تحریم‌های ایران، ۸ مهر ۱۳۹۶٫
  6. صفحه فیسبوک مرتضی اسماعیل‌پور.
  7. صفحه اینستاگرام عبدالرضا میثاقی.
بهائیت در ایران
ارسال دیدگاهYour Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید Active This Button Please