کد خبر:5557
پ
aka
بهائیت در ایران

پیرامون انتقال جسد عبدالبهاء به عکا

تشکیلات بهائیت از یک سو به بهانه منع انتقال اجساد در بهائیت، پیروانش را به تقابل با جمهوری اسلامی در محل دفن اموات فرا می خواند و از سویی دیگر خود اقدام به نبش قبر و انتقال جنازه رهبران بهائیت به شهر و کشوری دیگر، بدون خواست و وصیت آنان می کند! حکایت نبش قبر […]

تشکیلات بهائیت از یک سو به بهانه منع انتقال اجساد در بهائیت، پیروانش را به تقابل با جمهوری اسلامی در محل دفن اموات فرا می خواند و از سویی دیگر خود اقدام به نبش قبر و انتقال جنازه رهبران بهائیت به شهر و کشوری دیگر، بدون خواست و وصیت آنان می کند!

حکایت نبش قبر و انتقال جسد عبدالبهاء از شهر حیفا به شهر عکا که با هدف افزایش مکان ها و ساخت و سازهای تبلیغی بهائیت صورت می گیرد در حالیست که تشکیلات بهائی، پیروانش را از پیروی حاکمیت در انتقال و مکان دفن اجسادشان نهی می کند و به همین بهانه، آنان را به تقابل با جمهوری اسلامی فرا می خواند!

در تاریخ ۲۳ دی ۱۳۹۸ برابر با ۱۳ ژانویه ۲۰۲۰ تشکیلات بهائی از طرح پروژه ساخت مقبره عبدالبهاء در سرزمین های اشغالی خبر داد. عبدالبهاء پسر بزرگ بنیان گذار بهائیت حسینعلی نوری، جانشین او و از شخصیت های تأثیرگذار این فرقه به شمار می‌آید.

این بنا توسط حسین امانت (معمار معروف و طراح ساختمان های مقدس و اداری بهائیت در اسرائیل) طرح ریزی و در تاریخ فوق، ساخت آن در استان شمال اسرائیل جایی بین حیفا و عکا آغاز شد. جسد عبدالبهاء تا پیش از این در اتاقی در مقبره علی محمد شیرازی (باب) در شهر حیفا (استان حیفا اسرائیل) قرار داشت و تشکیلات بهائی با ساخت این بنا، قصد انتقال بقایای جسدش را به مقبره جدید در شهر عکا دارد.(۱)

اما در بررسی انتقال بقایای جسد عبدالبهاء به شهر و مقبره دیگر، لازم است تا به بررسی گفتار و عملکرد بهائیت در انتقال اجساد و برخورد دوگانه آنان در این زمینه بپردازیم:

برخی بهائیان در ایران، در مواردی که حاکمیت از دفن امواتشان در شهر محل فوت میت شان منع می کند و خواستار انتقال جسد به مکان و شهری دیگر می شود، با زیر پا گذاردن حکم به پیروی محض از حاکمیت در فرقه خود (۲) به جنجال و سیاه نمایی علیه جمهوری اسلامی پرداخته و علت انتقال ندادن متوفی خود به قبرستان مشخص شده (که از شهر محل فوت فاصله دارد) را احکام بهائیت مبنی بر ممنوعیت انتقال اجساد معرفی می کنند؛(۳) چنان که در کتاب اقدس بهاء می‌خوانیم: «حُرِّمَ عَلیکُم نقل المیّت أزیَد مِن مسافةِ ساعة فی المَدینة ادفنوهُ بالروح و الریحان فی مکانٍ قریب (۴)؛ بر شما جابجا کردن مرده به مکانی که بیش از یک ساعت از شهر فاصله دارد حرام است. او را به خوبی و خوشی در جایی نزدیک دفن کنید».

این در حالیست که مشاهده کردیم نه تنها تشکیلات بهائیت با افتخار از نبش قبر و انتقال جسد عبدالبهاء از شهر حیفا به عکا یاد می کند، بلکه پیش تر و با افتخار از انتقال بقایای جسد علی محمد شیرازی به فلسطین اشغالی و ساخت مقبره ای مجلل یاد کرده بود! جالب آنکه نقض فرمان پیامبرخوانده بهائی در انتقال اجساد باب و عبدالبهاء توسط عبدالبهاء و تشکیلات بهائیت، حتی به وصیتی هم از جانب پیشوایان بهائی مستند نبود و نیست؛ یعنی نبش قبر و انتقال اجساد، حتی بدون وصیت و خواست باب و عبدالبهاء صورت گرفته است.

پس مشخص شد که حکم ممنوعیت انتقال اجساد از محل فوت در بهائیت، تنها برای گسترش تعداد قبرستان های بهائی در شهرهای مختلف و احداث بناهای متعدد برای تبلیغ این فرقه می باشد. لذا با این هدف و به بهانه پایبندی به احکام و عقاید، تشکیلات بهائیت پیروانش را بر خلاف عملکرد خود، به تقابل با جمهوری اسلامی در محل دفن اموات فرا می خواند؛ اما در عین حال، حکم به جابجایی علی محمد شیرازی از ایران به فلسطین اشغالی و عبدالبهاء از حیفا به عکا می دهد!

سابقه نبش قبر در بهائیت را در اینجا بخوانید…

پی‌نوشت:

۱- به نقل از رسانه معاند ایران وایر، عنوان خبر: آرامگاه عبدالبهاء با طرح معمار برج شهیاد ساخته می شود، مورخ: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸، نویسنده: آرش عزیزی.

۲-ر.ک: اشراق خاوری، گنجینه حدود و احکام، نسخه الکترونیکی، ۴۶۳٫

۳-جهت مطالعه بیشتر، بنگرید به مقاله: ماجرای نبش قبر یک بهائی!

۴- حسینعلی نوری، اقدس، نسخه‌ی الکترونیکی، ص ۱۲۳، بند: ۱۳۰٫

بهائیت در ایران
ارسال دیدگاهYour Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید Active This Button Please