کد خبر:12233
پ
pic5
بهائیت در ایران

تبلیغ موکب و دسته‌های فرقه شیخیه در اربعین

در روزهای منتهی به اربعین سیدالشهداء علیه‌السّلام اخبار و تصاویر مختلفی از کربلای معلی، دسته‌های عزاداری، موکب‌ها و راه‌های منتهی به این شهر در رسانه‌ها مخابره شد که گاهی ناخواسته و ندانسته تبلیغ گروه‌ها و جریانات انحرافی بود که نشان از عدم شناخت کافی از فرق و جریانات انحرافی توسط رسانه‌ها دارد. برای نمونه می […]

در روزهای منتهی به اربعین سیدالشهداء علیه‌السّلام اخبار و تصاویر مختلفی از کربلای معلی، دسته‌های عزاداری، موکب‌ها و راه‌های منتهی به این شهر در رسانه‌ها مخابره شد که گاهی ناخواسته و ندانسته تبلیغ گروه‌ها و جریانات انحرافی بود که نشان از عدم شناخت کافی از فرق و جریانات انحرافی توسط رسانه‌ها دارد.

برای نمونه می توان به موکب بنی‌عامر اشاره کرد که به دسته عزاداری سفیدپوشان معروف است، اینها گروهی از فرقه شیخیه‌اند که تبلیغ حرکت‌شان از سامرا به سوی کربلا در رسانه‌ها مختلف بازتاب داشت.

 

لازم به ذکر است از تفاوت‌های ظاهری آنان نپوشیدن لباس سیاه است که کراهت پوشیدن آن را در عزای امام حسین علیه‌السّلام برطرف نمی دانند.

هیئات شیخیه در کرمان نیز معمولاً از لباس سفید در عزاداری و سینه‌زنی‌ها استفاده می‌کنند.

فرقه شیخیه از پیروان شیخ احمد احسایی از علمای قرن سیزدهم هستند. اساس این مذهب، مبنی بر امتزاج تعبیرات فلسفی قدیم متاثر از آثار سهروردی با اخبار آل محمد(ص) است. فرق بابی و ازلی تحت تاثیر شدید این مذهب واقع شده اند. زمینه‌ساز بودن شیخیّه برای پیدایش «بابیّه و بهائیّه» امر مسلّمی است که به هیچ وجه نمی‌توان آن را انکار کرد.

 

منبع
پایگاه خبری مفاز
حوزه نت
شیعه نیوز
بهائیت در ایران