کد خبر:13033
پ
roohi
بهائیت در ایران

هدف اصلی مؤسسه های تبلیغی فرقه ضاله بهائیت:طرح روحی

هدف اصلی مؤسسه های تبلیغی، افزایش جمعیت و آمار بهائیان و گرایش افراد به این مسلک است؛ زیرا طبق پیام بیت العدل در صورت جذب نشدن افراد به مسلک بهائیت با گذر زمان این مسلک رو به انحطاط و زوال خواهد گذاشت در این باره در نامه بیت العدل چنین آمده است: «اگر تعداد مبلغین […]

هدف اصلی مؤسسه های تبلیغی، افزایش جمعیت و آمار بهائیان و گرایش افراد به این مسلک است؛ زیرا طبق پیام بیت العدل در صورت جذب نشدن افراد به مسلک بهائیت با گذر زمان این مسلک رو به انحطاط و زوال خواهد گذاشت در این باره در نامه بیت العدل چنین آمده است: «اگر تعداد مبلغین به طور مستمر افزایش نیابد و با ترویج سریع همگام نگردد، مبادرت به تزیید معارف و عمیق کردن معلومات مؤمنین جدید یا تضمین مساعی پایدار برای ترویج امرالهی میسر نگردد و تقريباً مستحیل و محال شود… »[۱]

در دیگر نامه بیت العدل چنین آمده است: «آنچه که حائز اهمیت است، آن است که به افراد گوناگون باید محبت داشت و با بسیاری از اقوام مختلف گروههای قومی و قبیله ای تماس برقرار کرد و به زودی آنها را در جوامع پذیرفت و از آنها استقبال نمود. دار التبلیغ بین المللی در این زمان به خصوص در اندیشه افراد بین ده تا شانزده ساله است.»[۲]

بر همین اساس بهائیان تبلیغ خود را بیشتر بر جذب کودکان و نوجوانان متمرکز کرده اند، زیرا به راحتی می توان آنها را با استفاده از احساساتشان گمراه کرد و تحت تأثیر قرار داد تا در آینده به عنوان یک نیروی فعال و کارآمد از آنها استفاده شود و هر کاری که از آنان خواسته شود انجام دهند. برای نمونه تبلیغ بهائیت در شیراز و در بعضی شهرهای دیگر مانند اصفهان و…. با همین روش صورت گرفته است.

طرح روحی

طرح روحی یکی از جدیدترین طرح های بهائیان است که با تصويب «بيت العدل »، در شهر حیفا واقع در اسرائیل، شکل گرفته است. این طرح که چند سال قبل یکی از بهائیان مهاجر ایرانی طراحی کرده بود پس از بررسی و تصویب در بیت العدل حيفا – به عنوان بالاترین نهاد تصمیم گیرنده فرقه ضاله بهائیت در جهان – به صورت آزمایشی در کشور کلمبیا اجرا گردید.

طرح یاد شده هنگام اجرای آزمایشی که ده سال طول کشید، پیوسته ارزیابی می شد و نتایج آن در اختیار مرکز بهائیت بيت العدل حیفا قرار می گرفت.

سرانجام «بيت العدل حیفا» پس از پایان مرحله ده ساله آزمایشی این طرح، تصمیم گرفت آن را به تمام محافل بهایی ابلاغ و موارد مطرح شده در آن را اجرایی کند.

مهم ترین هدف این طرح افزایش آمار بهائیان در پی تبلیغات بهائیت میان مردم است.

طراح این برنامه می گوید ما بر دو چیز تمرکز داریم:

۱- روش ملاقات با افراد جدید که می خواهند به امر بهایی وارد شوند(ملاقات با مؤمنان تازه تصدیق شده)

۲- کسب توانایی در به کارگیری نظریات و عقاید بهایی با استفاده از شیوه های بهاء الله و عبدالبها در خطابات مکاتیب و

الواح مختلف.[۳]

از دیگر اهداف این طرح ایجاد انگیزه در افراد بهایی برای فریب دادن افراد تازه وارد است[۴]. مسئولان مرکزی بهائیت برای دستیابی به این هدف با برنامه ریزی گسترده، مؤسسه هایی را با عنوان مؤسسه آموزشی در کشورهای مختلف ایجاد کردند. مسئولان بهائی برای تحقق اهداف «طرح روحی» زمان بندی کرده اند که نقشه های «پنج ساله» و «نقشه های چهار ساله» و بعد از آنها یک نقشه «دوازده ماهه» و یک «نقشه پنج ساله» دیگر را شامل می شود. شعار اصلی نقشه پنج ساله دخول «افواج مقبلين» نام دارد. مؤسسه های آموزشی ایجاد شده، افزون بر هیئت مدیره، زیر نظر مشاور قاره ای بهائیت که بیت العدل حیفا وی را معرفی و  تأیید کرده است، اداره می شود. تبلیغات فرقه بهائیت در کشورهای اسلامی و به ویژه خاورمیانه به دلیل حساسیت های خاصی که درباره آن هست بر اساس استراتژی ویژه ای صورت می گیرد که مرکزیت بهائیت آن را «استراتژی خاموش و پنهان» نامیده است. آنها برای تحقق اهداف این استراتژی در کشورهای مسلمان در سالهای قبل، تا سال ۲۰۲۱ میلادی برنامه ریزی کرده اند. فعالیت طرح روحی در ایران با پیام بیت العدل در تاریخ ۲۶ نوامبر ۲۰۰۳ میلادی آغاز شد. شیوه فعالیت اجرایی این طرح با فعالیتهای گذشته بهائیان ایران تفاوت اساسی دارد[۵].

كتب روحي

برای اجرای طرح روحی تا کنون ۹ عنوان کتاب تحت عنوان مجموعه کتب روحی تألیف و آماده شده و به زبانهای انگلیسی

و فارسی ترجمه شده است.

[۱] –  مجموعه نامه های بیت العدل، نامه ۲۹ نوامبر ۱۹۸۸

[۲] – همان، ۵ دسامبر ۱۹۸۸

[۳] – کتاب ششم، مؤسسه روحی، ص ۵

[۴] – در اصطلاح بهائیان (نحوه ملاقات با مؤمنین تازه تصدیق).

[۵] – چهار مقاله جامعه مدرسین، ش ۲۸، ص ۳۸

بهائیت در ایران
ارسال دیدگاهYour Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید Active This Button Please