کد خبر:13482
پ
mterror
بهائیت در ایران

مستند یک ترور از بیت العدل / هدی معانی

جمشید معانی[۱] یکی از اعضای بلندپایه فرقه بهائیت مدعی شد که موعود پیامبرنمای بهائی است و دین جدیدی آورده است. این ادعا باعث شد تا بیت العدل نزدیکان جمشید را مجبور به قطع ارتباط با او کنند. در این بین، هدایت الله گزینه احتمالی بیت العدل و برادر جمشید، حاضر به قطع ارتباط با خانواده […]

جمشید معانی[۱] یکی از اعضای بلندپایه فرقه بهائیت مدعی شد که موعود پیامبرنمای بهائی است و دین جدیدی آورده است. این ادعا باعث شد تا بیت العدل نزدیکان جمشید را مجبور به قطع ارتباط با او کنند. در این بین، هدایت الله گزینه احتمالی بیت العدل و برادر جمشید، حاضر به قطع ارتباط با خانواده خود نشد و پس از چندی توسط عامل ناشناس ترور شد.

جمشید معانی از اعضای برجسته بهائیت در اندونزی، به فعالیت‌های تبلیغی مشغول بود. او با استفاده از شیوه تأویلی باب و بهاء در اثبات پیامبری‌شان،[۱] مدعی شد که پس از گذشت ۱۰۱ سال از ظهور پیامبرنمای بهائیت و در سال «الف»، خود، ظهور مجدد بهاءالله و موعود کتاب اقدس است.[۲]

در همان اوایل که جمشید معانی دعوت خود را علنی کرد، ده‌ها هزار نفر در اندونزی و پاکستان و هند و ایران و حتی در آمریکا از جمله پدر و مادرش به او ایمان آوردند.

بیت العدل ابتدا در نوشته‌ای خطاب به پدر و مادر جمشید معانی، از آن‌ها خواست تا پسر خود را طرد کنند و وی را ملعون و مجنون بخوانند. مشابه چنین نامه‌ای برای خواهر و برادر جمشید نیز فرستاده شد.

در همان ابتدا این پدر و مادر جمشید بودند که جلوی بیت العدل ایستادند و با حمایت از فرزند خود جمشید، او را پیامبر عصر جدید خواندند! در گام بعد، به رغم اعلام بیزاری و برائت از جمشید معانی توسط برادر و خواهرش داریوش و شعله، این بار هدایت الله معانی (مبلغ و چهره شاخص تشکیلات بهائیت) جلوی بیت‌العدل ایستاد.

هدایت الله که عضو برجسته تشکیلات بهائیت و از رهبران احتمالی آینده بیت العدل بود، در پاسخ به درخواست طرد برادر خود از طرف بیت العدل، گفت که از همان ابتدا با ادعای پیامبری برادرش مخالفت کرده و آن را قبول ندارد؛ اما هرگز و تحت هیچ شرایطی حاضر به طرد و لعن پدر و مادر و برادر خود نیست! او معتقد بود که پدر و مادر کهنسالش خطری برای بهائیت محسوب نمی‌شوند و در هیچ یک از ادیان الهی، فرزند به طرد پدر و مادر مجبور نشده است.

اما اگر هدایت الله معانی از طرد و لعن و برائت از پدر و مادر و برادر خود دست می‌کشید، قانون طرد نزد سایر بهائی‌ها نیز بی‌اعتبار می‌شد و سلاح بیت العدل عملاً از کار می‌افتاد.

سخن کارساز نشد. این بار اما تشکیلات بهائی قصد کوتاه آمدن نداشت. برای حل این مسئله راه‌حل نهایی انتخاب شد و در یک شب، قاتلی اجیر شد و هدایت الله معانی را در منزلش به قتل رساند.

ابتدا تشکیلات بهائی قتل را گردن جمهوری اسلامی و مسلمانان انداخت که با واکنش سریع سفارت جمهوری اسلامی و تحقیقات اولیه پلیس، این ادعا به آرامی پس گرفته شد. سپس اعلام شد قتل به گردن بومیان نیوزلند موسوم به ماوری‌ها انداخته شد. اما برخلاف گزارش تشکیلات بهائیت، فرد متهم به قتل، ماوری هم نبود و یک سفیدپوست انگلاساکسونی بود که به دلیل تشخیص جنون و بیماری اسکیزوفرنی از سوی هیأت پزشکی معتمد دادگاه عالی نیوزلند تبرئه شد! جالب اینجاست که بیت العدل در بیانیه خود، بهائیان را از بحث و پیگیری اضافی قتل هدایت الله معانی برحذر داشت و از ایشان خواست تا با “نگاهی منفی” به این قتل ننگرند!

ترور هدایت الله معانی دست کم، دو پیام روشن داشت؛ اول اینکه باعث شد تا جمشید معانی از ترس، ماست‌ها را کیسه کند و از ادعای خود دست بکشد و دوم اینکه نشان داد هرکس بخواهد موجودیت تشکیلات بهائیت را تهدید کند، هیچ عفو و بخششی در انتظارش نیست.

پی‌نوشت:
[۱]. جهت مطالعه تفصیلی ادعای جمشید معانی بنگرید به مقاله: نسخ بهائیت به دست جمشید معانی!
[۲]. بنابر کتاب اقدس که ظهور پیامبر پس از بهاء را تا هزار سال بعد منتفی می‌داند: حسینعلی نوری، اقدس، نسخه الکترونیکی، بند ۳۷، ص ۳۳ و ۳۴٫

۳- برای اطلاع بیشر به مقاله «جمشید معانی، محکی برای بهائیت!» در سایت بهائیت در ایران مراجعه گردد.

 

منبع:

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب

[۱]جمشید معانی ملقب به سماءالله در سال ۱۹۶۴ میلادی ادعای پیامبری کرد. معانی ایرانی الاصل و ساکن اندونزی بود. او طرفداران زیادی در اندونزی، پاکستان و هند و ایران داشت.

بهائیت در ایران
ارسال دیدگاهYour Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید Active This Button Please