کد خبر:13674
پ
fetneh88
بهائیت در ایران

بیت العدل و عاشوراي سال ۱۳۸۸؛ تشکیلاتی برانداز .

ورود بهائيت در جريان فتنه و شرکت در اغتشاشات سال ۸۸، با دستور تشكيلات بیت العدل  بوده است. بهائیت در ایران : روند حركت فرقه ضاله بهائيت به سمت ايفاي نقش سياسي در جامعه، با هدف تأثير مثبت بر وضعيت جامعه بهائي ايران مقارن با شركت در انتخابات مجلس شوراي اسلامي آغاز شد كه آن […]

ورود بهائيت در جريان فتنه و شرکت در اغتشاشات سال ۸۸، با دستور تشكيلات بیت العدل  بوده است.

بهائیت در ایران : روند حركت فرقه ضاله بهائيت به سمت ايفاي نقش سياسي در جامعه، با هدف تأثير مثبت بر وضعيت جامعه بهائي ايران مقارن با شركت در انتخابات مجلس شوراي اسلامي آغاز شد كه آن را حركتي اجتماعي قلمداد كردند اما ورود بي­سابقه اعضاي اين فرقه ضاله در جريان فتنه های بعدی و ايفاي نقش فعالان در اغتشاشات خصوصا در روز عاشورای ۸۸، اولا ماهيت اصلي اين فرقه را اثبات كرد و ثانيا نشان داد كه بيگانگان  در جهت شكل گيري جريان فتنه و دامن زدن به آن بهائيت را كه مدعي عدم دخالت در سياست است، به صحنه اغتشاشات كشاندند واين امر شايد در يكصدسال اخير بي­سابقه بوده است.

از طرفي بهائيت تمام فرصت­هايي را كه توانسته بود در طول  حدود ۲۰ سال اخير( دوران توسعه)  اقتصادي و سياسي) در سايه مسئولان امر بدست آورده بود، با قرار دادن در سبد فتنه انتخابات اخير، از دست داد. براساس آخرين اطلاعات به دست آمده و بررسي­هاي انجام شده ورود بهائيان به مسائل و قرار گرفتن آنها در جريان فتنه سال ۱۳۸۸ برنامه­ريزي و سازماندهي شده بود.

بيانيه بيت­العدل و تعيين راهبرد

در روز يكشنبه ۱۳/۱۰/۸۸ تعداد ۱۳ نفر بهائي، دو نفر مسلمان مرتبط و سپس ۸ نفر نفر بهائي ديگر به اتهام شركت در اغتشاشات روز عاشورا دستگير شدند.

فرايند حضور بهائيت در فتنه سياسي سال ۸۸، از انتخابات مجلس هشتم آغاز شد و با اين رويكرد كه كاركرد مجلس براي عمران و آبادي جامعه است،بيت العدل مجوز ورود به شركت در تبليغاتي انتخاباتي مجلس هشتم را به بهائيان داد.

در بيانيه ۲۵ دسامبر ۲۰۰۷ بيت­العدل آمده است: «شايسته است كه شما عزيزان به كمال استقامت و اطمينان و با اجتناب از مداخله  در سياست حزبي، هر فرصتي را براي همكاري با هموطنان عزيز خود در پيشبرد آرمان­هايي كه موجب ترقي و سعادت وطن عزيزمان است مغتنم شماريد.»و به دنبال آن،خط ارتباط­گيري و تماس با نمايندگان ،براي تأثير گذاري بر برخي از آنان را دنبال كردند.

در انتخابات دوره دهم رياست جمهوري پس از ورود بيت­العدل به فاز سياسي و صدور اعلاميه­هايي رسمي عليه نظام، جامعه بهائي نيز با اين توهم كه جريان فتنه نظام جمهوري اسلامي را ساقط خواهد كرد،ابتدا  با بيان هويت خود، درخواست حضور در ستاد برخي از كانديداها را كردند كه با توجه به سوابق اين فرقه، حضور آنها بيشتر به صورت كمك مالي منصور است البته پس از آن در متينگ­هاي كانديداهاي مذكور نيز شركت  كردند و براي اولين بار با حمل پلاكارهايي در خصوص  حقوق از دست رفته اقليت­ها و دانشجويان محروم از تحصيل، هويت خود را مطرح كردند و با حضور در جمع به اصطلاح معترضان ضمن توجيه اقدامات خود، مبادرت به حساسيت­زدايي از هويت بهائي خود كردند.

بهائيان بعد از انتخابات عملا به جريان فتنه پيوستند و در راهپيمائي ۲۵ خرداد، ۱۳ آبان ،۱۶آذر و روز عاشورا شركت كردند. اين گروه با ارسال ايميل براي بهائيان اظهار مي­داشتند كه ديگر بايد  تعيين تكليف كنيم،شعار الله اكبر و يا حسين مير حسين ديگر به درد نمي­خورد ،بايد شعار زنداني سياسي و دانشجوي سياسي آزاد بايد گردد،سر داد. آنها با پیام کوتاه(SMS)به افراد  بهائي براي شركت در تظاهرات اطلاع رساني مي­كردند.

علاوه براين با راديو صداي امريكا و مراكز حقوق بشر امريكايي و يك سايت حقوق بشر كه مربوط به منافقان است ارتباط داشتند. در اطلاعيه دادسراي عمومي و انقلاب تهران مورخ ۲۲/۱۲/۸۸ ضمن اشاره به دستگيري  اعضاي يك شبكه اينترنتي ،آمده است  :« اين شبكه كه برخي از اعضاي آن از پيروان يكي از فرقه­هاي ضاله(بهائيت) هستند، پس از جذب افراد از طريق اينترنت، آنان را براي آموزش به مقر منافقان در عراق و ديگر كشورهاي مورد نظر منتقل مي­نمودند.»

جلسه بهائيان در شب تاسوعاي سال ۸۸

در واقع اين فرقه به صورت شبكه­اي عمل كرده است. اين شبكه در شب تاسوعا با حضور در منزل يكي از دستگيرشدگان، هماهنگي­هاي لازم را انجام داده و براي روز عاشورا در قالب تيم­هاي چهار نفره برنامه­ريزي كردندو با توجه به امكانات  اين فرقه و تشكيلاتي بودن عناصر آن، با آمادگي  كامل در اغتشاش حضور يافتند.

در بررسي­هاي به عمل آمده، حضور ۱۰۰ نفر از افراد بهائي در تظاهرات روز عاشوراي سال ۱۳۸۸ مسلم شده است و افراد دستگير شده هم به حضور خود در اغتشاشات اعتراف كردند، گر چه كوشيدند فعاليت­هاي تخريبي خود را در اين زمينه منكر شوند.

نكته حائز اهميت اينكه اين افراد بعضا از خانواده سران تشكيلات بهائيت هستند. معرفي بعضي از آنها به درك موضوع كمك خواهد كرد:

۱-آرتين غضنفري  متولد ۱۳۵۷ فرزند مسئول تشكيلات سه نفره منطقه ۶ بهائيت تهران و فعال­ترين عنصر حاضر در اغتشاشات ۱۳ آبان، ۱۶ آذر و روز عاشورا.

۲- ژينوس سبحاني متولد ۱۳۶۱ (همسر آرتين غضنفري) دختر يكي ديگر از اعضاي تشكيلات سه نفره منطقه ۶ بهائيت تهران، وي دستيار شيرين عبادي بود كه درآن مقطع دستگير و بازجويي شده است.

۳- زاوش شادمهر از عناصر بهائي بسيار فعال در جريان اغتشاشات پس از انتخابات بوده كه در مكالمات خود از يكسره كردن كار نظام سخن گفته است؛ وي از سرتيم­هاي فعالان اغتشاشات سال ۸۸ و مسئول سازماندهي تجمعات به نفع موسوي بوده است.

۴- بابك مبشر متولد ۱۳۵۷ داماد خانجاني از سران اصلي  فرقه بهائيت و فردي تأثير گذار  در صنف عينك و از عناصر مؤثر و شاخصي بوده كه در تجمعات  روز عاشورا حضور داشته و اخبار  اغتشاشات را از طريق مرتبطان خود رصد مي­كرده است.

۵- لواء خانجاني متولد ۱۳۶۵ نوه رئيس فرقه كه پدرش در زمره متمولين به شمار مي­رود و در  صنف عينك جايگاه ويژه­اي دارد ؛ به اتفاق همسرش  (بابك مبشر) و برادرش فؤاد و پيام فنائيان و … در اغتشاشات روز عاشورا شركت كردند.

۶- پيام فنائيان فرزند يكي از خانواده­هاي سرشناس بهائي و از سرتيم­هاي اصلي اغتشاش بوده و در تجمعات روز عاشورا به همراه مرتبطان خود شركت داشته است.

۷- نيكاو هويدايي متولد ۱۳۵۹ فرزند يكي از عناصر تشكيلاتي بهائيت كه در زمينه جذب مسلمانان و تبليغ بهائيت فعال است و به همراه همسرش مونا عدل پيما در اغتشاش روز عاشورا شركت كرده­اند.

لازم به توضيح است كه دستگيري­ها بدون بردن نامي از بهائيت و بدون توجه به انتساب آنان به اين فرقه ضاله انجام شده و در بازرسي­ها هم تنها اسناد مربوط به اغتشاشات توقيف شده است. لذا تشكيلات بهائيت ضمن ابراز نگراني از دستگيري جوانان بهائي، در موضع  انفعالي قرار گرفت.

در پي برخورد قضايي با بهائي­هاي اغتشاش­گر، واكنش منفي جامعه نسبت به بهائيت افزايش يافته و جامعه بهائي از احتمال فشار سياسي، اجتماعي و فرهنگي پس از اين حوادث  نسبت به خودشان  دچار ترس شديدي شدند. براي همين پس از آن در جلسات تشكيلاتي فرقه، تغيير تاكتيك اعلام شد و به اعضاي خود تأكيد كردند كه در امور سياسي كشور دخالت نكنند.

پيام فنائيان در تاريخ ۱۰/۱۱/۸۸ در دادگاه انقلاب به نقش تشكيلات بهائيت در هدايت  اعضاي خود براي شركت در اغتشاشات اقرار و به ميزان تسلط زياد تشكيلات بر اعضاي فرقه بهائيت اشاره كرده است. وي اظهار داشته است: « در ضيافت­ها دستور تشكيلات مبني بر حضور در تجمعات به ما ابلاغ شد . بهائيان تمامي امور  خود را با هماهنگي   بيت­العدل  انجام مي­دهند. من به درخواست آرتين غضنفري ناظم منطقه ۶ بهائيت تهران  در تجمعات حضور پيدا كردم تا قبل از اين انتخابات و انتخابات مجلس هشتم، ما اجازه شركت در انتخابات و فعاليت­هاي سياسي را نداشتيم ولي با ابلاغ بيت­العدل در حين انتخابات مجلس هشتم و به صورت ويژه­تر  در انتخابات رياست جمهوري دهم، وارد عرصه فعاليت سياسي و انتخابات شديم».

همچنين در بررسي هاي به عمل آمده، مشخص شد كه علاء الدين خانجاني (از عناصر مطرح بهائي) از طريق مسئول مالي شركت­هاي خود (ناصر عرشي مقدم كه او هم بهائي است ) با برخي از عناصر شاخص سياسي كه بعضا مرتبط با جريان  فتنه بودند ازجمله با يكي از آقازاده­هاي متواري، در ارتباط بودند، به طوريكه درآن زمان تماس تلفني های مکرری داشته­اند.

ورود بهائيت در جريان فتنه، با دستور تشكيلاتي بوده است، لكن از سطح تخصصي به سطح عمومي وارد شده­اند، بدين معني كه تا قبل از فتنه صرفا بر كار تشكيلاتي و سازماني تكيه مي­كردند ولي امروز بر آگاهي­ها و كنش­هاي فردي و كار شبكه­اي .

بنابراين اعضاء را مأمور به تبليغ انفرادي ساختند (بر مبناي اين اعتقاد كه يك فرد مي­تواند به تنهايي يك مملكت را به هم بريزد) در واقع در سال ۱۳۸۸ تشكيلات بهائيت به سمت نظام شبكه­اي گرايش يافت. بدين معنا كه گفتند ترويج مرام فرقه­اي  به صورت تشكيلاتي سبب آسيب­پذيري است، بنابراين بايد هر فرد در شبكه خانوادگي، دوستان و … شخصا اقدام به تبليغ و ترويج كند و براي شركت در اغتشاشات نيز همين رهنمود تشكيلاتي به اجرا درآمد.

يكي از سران فتنه هم در بيانيه­هاي خود راهبرد «هر نفر يك ستاد» و پس از آن« هر نفر يك رسانه» را مطرح ساخت . اين همساني­ها نشان مي­دهد كه در پشت پرده اين بازي، مديريتي  پنهان و مشترك وجود داشت  با اين ملاحظه  كه بهائيت به لحاظ نداشتن تشكيلات قوي نمي­توانست همچون منافقان، نقش محوري ايفا كند. اما در عين حال بهائيت هر جا كه توانست  حتي در حوزه ارتباط  با منافقین با هدف اقدام  ضد امنيتي  عليه نظام مقدس جمهوري اسلامي، ورود كرد. اخيرا ايرج ناصر، تبعه ايراني مقيم پاكستان و مسئول دفتر بهائيت  شهر راولپندي  اين كشور گفته است:« ما (بهائيان ) عناصر تحصيل كرده و متمول زيادي در داخل و خارج از ايران داريم كه مي­توانند در صورت سقوط حكومت ايران، زمام امور را در دست بگيرند و كشورهاي خارجي نيز از آنها حمايت خواهند كرد.».

همانگونه كه ذكر شد، نكته حائز  اهميت اينكه، فعاليت­هاي بيشتر دستگير شدگان بهائي عاشوراي سال ۸۸ در چارچوب شبكه­اي خانوادگي ساماندهي شده بود واين استراتژي يكي از مهمترين توصيه­هايي بود كه سايت­هاي وابسته به جريان فتنه در حوادث بعد از انتخابات مورد تأكيد قرار مي­دادند كه:« در قالب خانواده به خيابان­ها بريزند.»

در همان سال ۸۸ مجلس نمايندگان امريكا (توسط جمهوري خواهان) از ۴۰۹ نفر ۴۷ نفر طرحي را تصويب و براي مجلس سنا ارسال كردند كه رئيس جمهور امريكا مي­بايست در كنار پيگيري  بحث پرونده هسته­اي ايران، موضوع بازداشت ۷ نفر از سران بهائيت را نيز مطرح كند كه اين خود به تنهايي مي­تواند مسئله وابستگي و اهميت فوق العاده اين فرقه ضاله و نقش محوري آنها در فتنه اخير را روشن سازد.

این تشکیلات استکباری در برهه های بعدی ناآرامی در ایران مثل اغتشاشات سال ۱۴۰۱ نقش جدی داشتند طوریکه دو نفر از عناصر این تشکیلات که در شهادت یکی از مأمورین دست داشتند، دستگیر گردیدند.

 

بهائیت در ایران
ارسال دیدگاهYour Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید Active This Button Please