کد خبر:2267
پ
Bab
به گزارش بهائیت در ایران

کتاب «سید علی‌ محمد شیرازی(باب)» منتشر شد

کتاب «سید علی‌­محمد شیرازی(باب) و شورش­ بابی‌­ها در مازندران» نوشته سینا فروزش  توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شد. یکی از وقایع عصر محمدشاه و ناصرالدین‌شاه قاجار، ظهور و تداوم جریان بابی‌گری است؛ پدیده‌ای که محصول شرایط نابسامان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران عصر قاجار بود و اگرچه با داعیه اصلاح و […]

کتاب «سید علی‌­محمد شیرازی(باب) و شورش­ بابی‌­ها در مازندران» نوشته سینا فروزش  توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شد.

یکی از وقایع عصر محمدشاه و ناصرالدین‌شاه قاجار، ظهور و تداوم جریان بابی‌گری است؛ پدیده‌ای که محصول شرایط نابسامان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران عصر قاجار بود و اگرچه با داعیه اصلاح و برون‌رفت جامعه از آشفتگی‌ها ظهور کرد، اما خود در ادامه، تبدیل به جریانی جزم و خشن شد که نه تنها راهگشا نبود، بلکه مانعی در حل مسائل موجود شد و بر التهابات و بحران‌های ایران عصر قاجاریه افزود.

کتاب «سید علی‌محمد شیرازی(باب) و شورش بابی‌ها در مازندران» از یک مدخل یا فصل مقدماتی و ۳ بخش تشکیل شده است. در مدخل به اوضاع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران در آستانۀ ظهور سیدعلیمحمد شیرازی پرداخته شده است، زیرا شناخت جریان اخیر بدون درک صحیح روح زمانه و تحولات ایران امری کاملاً ناممکن به‌نظر میرسد. هر کدام از بخشهای سهگانه، خود به چند فصل تقسیم میشوند.

بخش اول کتاب که مشتمل بـر ۳ فصل است، بـه زندگـینامه، آثار و تألیفات، و اندیشه‌های تأثیرگذار بر افکار و آراء سیدعلی‌محمد شیرازی و آموزه‌های بابیان اختصاص دارد. بخش دوم مشتمل بر ۳ فصل است و به زندگینامه رهبران بابی وقایع بدشت و مازندران، گردهمایی بدشت به‌عنوان نقطه عطف تاریخ بابیه و مقدمه شورش بابی‌ها در مازندران، و نیز اوضاع مازندران در آستانه شورش بابی‌ها می‌پردازد. در بخش سوم هم که در ۴ فصل تنظیم و تدوین شده، شورش بابی‌ها در مازندران به روایت منابع بابی و تاریخ نگاری رسمی، ترکیب و خاستگاه اجتماعی بابیهای شرکت‌کننده در شورش مازندران و پیامدهای این شورش مورد واکاوی قرار می‌گیرد.

 

این‌کتاب به‌زودی با ۳۰۶ صفحه منتشر می‌شود.

 

بهائیت در ایران
ارسال دیدگاهYour Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید Active This Button Please