کد خبر:8310
پ
smaeelpour
بهائیت در ایران

دورویی تشکیلات بهائیت با فعالیت مرتضی اسماعیل پور

نهاد رهبری بهائیت سال ۹۶ به بهانه مجوز نداشتن از خود و فعالیت های ضدحکومتی مرتضی اسماعیل پور، اقدام به صدور بیانیه علیه او کرد. اما امروزه با سکوت خود در قبال رسانه اسماعیل پور که تغییر نام داده و حتی حمایت از او و رسانه های هم سویش نشان داده که از ماهیت دورویی […]

نهاد رهبری بهائیت سال ۹۶ به بهانه مجوز نداشتن از خود و فعالیت های ضدحکومتی مرتضی اسماعیل پور، اقدام به صدور بیانیه علیه او کرد. اما امروزه با سکوت خود در قبال رسانه اسماعیل پور که تغییر نام داده و حتی حمایت از او و رسانه های هم سویش نشان داده که از ماهیت دورویی در مواجه با جریان بهائی حکومت ستیز و برانداز در ایران برخوردار است.

دورویی

چرا الان که اسماعیل پور اسم رسانه های خود را به «ابهام زدایی» تغییر داده و همان فعالیت های قبل را ادامه می دهد، مورد تأیید و حمایت بهائیت و رسانه های آن است؟!

پنج سال گذشته (نیمه دوم سال ۱۳۹۶ ش) پس از چند سال فعالیت رسانه ای مرتضی اسماعیل پور در پوشش اخبار بهائیت در ایران و سیاه نمایی علیه حاکمیت، نهاد بیت العدل پیام هایی صادر کرد و مخالفت خود را با این شخص و رسانه های منتسب به او اعلام کرد. تشکیلات بهائیت با ارسال دو پیام، علت مخالفت خود با اسماعیل پور و رسانه های او را تشریح داد.

در پیام اولی که تشکیلات بهائی منتشر کرد، ضمن شرح فعالیت اسماعیل پور در حیطه دفاع از حقوق بهائیان ایران، او را بی ارتباط با مؤسسات بهائی، بدون اختیار از طرف تشکیلات بهائیت، اخبارش را دارای ماهیت و رنگ و بوی سیاسی و مخالف با روح بهائیت دانست (۱) که به تذکرات نهاد رهبری بهائیت تاکنون عمل نکرده و از شبهه ناک بودن همکاری بهائیان با او سخن گفته است.(۲)

در پیام دوم نیز بیت العدل دلیل برائت جویی خود از اسماعیل پور را ثمره مغایرت ماهیت سیاسی فعالیت هایش (با روح بهائیت) عنوان و او را دردسرساز برای بهائیان ایران معرفی کرد. تشکیلات بهائیت همچنین اسماعیل پور را بی توجه به تذکرات خود دانست که حتی در امور غیرمربوط به بهائیان ایران اظهارنظر و موضع گیری می کند!(۳)

ذکر این مقدمات همه برای آن بود که بپرسیم:

اول: چرا الان که اسماعیل پور، اسم رسانه های خود را به «ابهام زدایی» تغییر داده و همان فعالیت های قبل را ادامه می دهد، مورد تأیید و حمایت بهائیت و رسانه های آن قرار دارد؟!

دوم: چرا پس از توقف موقت فعالیت رسانه های همسو با اسماعیل پور، برخی با تغییر نام و حتی برخی با همان نام سابق، دنباله‌رو همان سبک و سیاق اسماعیل پور بوده اند، اما هیچ گاه مورد اعتراض تشکیلات بهائیت قرار نگرفته اند؟!

سوم: تشکیلات بهائیت مگر علت مخالفت خود با اسماعیل پور را مجوز نداشتن از طرف تشکیلات بهائیت معرفی نکرد؟! پس یعنی تمام رسانه هایی که به اسم دفاع از بهائیان ایران علیه جمهوری اسلامی سیاه نمایی می کنند از طرف تشکیلات بهائیت مجوز دارند؟! یا مورد تأیید آن هستند و بر خلاف منش آن مشی نمی کنند تا مورد اعتراض قرار گیرند!

چهارم: به راستی چرا تشکیلات بهائیت نه تنها نسبت به رسانه هایی که به اسم دفاع از بهائیان ایران، دنباله رو سبک اسماعیل پور هستند اعتراضی نمی کند، بلکه حتی رسانه های منتسب به نهاد رهبری بهائیت، به حمایت و بازنشر اخبار این رسانه ها می پردازند؟!

پنجم: بر خلاف ادعای بیت العدل، اسماعیل پور مدعی تقدیر نهاد بیت العدل از خود، پیش از صدور این پیام ها شده بود! اما تشکیلات بهائیت که در پیام های خود مخالفتش را با این گونه فعالیت ها اعلام کرده بود، چرا هنوز به ادعای حمایتش از اسماعیل پور پاسخی نداده است؟!

ششم: بیت العدل چگونه با نیرنگ سال ها حمایت از رسانه های غیرمنتسب به بهائیت و حامی بهائیان (بخاطر یک پرده دری از اسرار مگوی بهائیت) (۳) را منکر می شود و علت مخالفت خود با آنان را فعالیت های ضدحکومتی جلوه می دهد؟! فعالیت هایی که از ابتدای تشکیل جمهوری اسلامی، خود از جلوداران آن بوده است!

آری؛ نهاد رهبری بهائیت با سکوت خود در قبال رسانه های به سبک اسماعیل پور و حتی حمایت از آنان نشان داد که از ماهیت دورویی در مواجه با جریان بهائی حکومت ستیز و برانداز در ایران برخوردار است. به عبارتی تشکیلات بهائیت به دنبال آن است تا به اسم دفاع از بهائیان، به نام دیگران و بدون هیچ پیگردی مدام به جمهوری اسلامی بتازد و گام به گام که هدف خود یعنی براندازی نزدیک شود.

پی‌نوشت:

۱- پیشوایان بهائیت در حکمی که خود هم بدان پایبند نبودند، اطاعت محض از حاکمین را حکمی از جانب خدای تعالی معرفی کرده اند: اشراق خاوری، گنجینه حدود و احکام، نسخه الکترونیکی، ص ۳۳۶-۳۳۵٫

۲-«مدیر پیام نیوز که فردی غیر بهائی هستند، در فضای مجازی فعالیت بسیاری در زمینه‌ دفاع از حقوق بهائیان ایران دارند. رسانه‌ی پیام نیوز… و دیگر رسانه‌های خبری وابسته به ایشان، هیچ‌گونه ارتباطی با مؤسسات بهائی و هیچ مسئولیت و یا اختیاری از طرف مؤسسات برای پخش خبر از جانب جامعه‌ی بهائی ندارند. به علاوه بعضی از مصاحبه‌ها و مقالاتی را که در رابطه با دفاع از حقوق شهروندی بهائیان ایران منتشر می‌کنند، یا رنگ و ماهیت سیاسی دارد و یا این‌که مخالف روح بهائی است… ایشان متأسفانه به تقاضای جامعه برای رعایت نکات فوق در رسانه‌های خود، تا به حال در عمل جواب کافی نداده‌اند… متأسفانه برخی اظهارات مدیر پیام نیوز…، به دور از حقیقت به نظر می‌رسد. به نحوی که همکاری افراد با ایشان را مشکل‌تر و سؤال برانگیزتر می‌نماید.»: دارالإنشاء بیت العدل، خطاب به خانم دور اندیش (در ایالات متحده آمریکا)، مورخ: ۳۰ اکتبر ۲۰۱۷٫

(۳). «برخی از فعالیت‌های ایشان (اسماعیل پور) که واضحاً ماهیت سیاسی دارد و یا مغایر با رویکرد بهائی می‌باشد، مشکلات مهمّی برای جامعه‌ی بهائی ایران به وجود آورده است. متأسفانه علی‌رغم مساعی مکرّر طیّ چندین ماه متوالی به منظور توضیح این مسائل جدّی، آقای اسماعیل پور در جهت رفع این نگرانی‌های روزافزون اقدام کافی ننموده‌اند. علاوه بر این، ایشان… در دیگر امور جامعه مهد امرالله (ایران) نیز مدخلیت یافته و خود را درگیر مسائلی نموده‌اند که هیچ ربطی با انتشار اخبار تضییقات ندارد.»(دارالإنشاء بیت العدل، رونوشت محفل روحانی ملّی بهائیان ایالات متحده آمریکا، مورخ: ۱۰ دسامبر ۲۰۱۷٫)

بهائیت در ایران
ارسال دیدگاهYour Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید Active This Button Please