کد خبر:9281
پ
tanaquz-Bahaiat
بهائیت در ایران

باز هم تناقض: آئین بهائی، محیط زیست و حقوق حیوانات

پیشوایان بهائیت در موضوع حمایت از محیط زیست و حقوق حیوانات، دورویی را به اوج رسانده اند! آنان از یک سو خود را مخالف سرسخت گوشت خواری معرفی کرده اند و از سویی دیگر نه تنها خود گوشت خوار بوده اند بلکه غذای ثابت میهمانان شان هم از گوشت تهیه می شده است! یکی از […]

پیشوایان بهائیت در موضوع حمایت از محیط زیست و حقوق حیوانات، دورویی را به اوج رسانده اند! آنان از یک سو خود را مخالف سرسخت گوشت خواری معرفی کرده اند و از سویی دیگر نه تنها خود گوشت خوار بوده اند بلکه غذای ثابت میهمانان شان هم از گوشت تهیه می شده است!

یکی از شیوه هایی که امروزه مبلّغان بهائیت بواسطه آن درصدد جذب جریانات به ظاهر روشنفکری به مسلک خود هستند، موضوع محیط زیست و مسئله حقوق حیوانات است.

بهائیت و محیط زیست

بهائیان در این راستا به گفتار پیشوایان خود استناد می کنند که خوردن گوشت را مخالف رحمت و شفقت دانسته (۱) و کار را تا نزدیکی تحریم آن پیش برده اند: «اگر ضعف خلق نبود در این ظهور أعظم، خوردن گوشت را به کلی حرام می فرمودند.»(۲) پیشوایان بهائی حتی ساختار بدن انسان را متناسب با خوردن گوشت ندانسته (۳) و پیش‌ بینی کرده اند که به مرور گوشت از غذای انسان حذف خواهد شد.(۴)

اما جالب است بدانیم همین پیشوایان بهائی که اینگونه ژست روشنفکری در پرهیز از خوردن گوشت به خود گرفته، به مذمت گوشت خواری پرداخته و آن را برخلاف رحمت و طبع انسانی دانسته اند که خود، نه تنها گوشت خوار بودند،(۵) بلکه غذای غالب میهمانانشان هم از گوشت تهیه می شده است!(۶)

فعالیت تشکیلات بهائیت در حوزه محیط زیست هم را می توان با هدف کادرسازی و ایجاد شبکه مویرگی و نظام اطلاعاتی منسجم در سراسر جهان ارزیابی کرد. به عبارتی تشکیلات بهائیت با همان دورویی که در موضوع حقوق حیوانات برخورد می کند، از مسئله محیط زیست هم به عنوان پوششی برای تبلیغ یا فعالیت اطلاعاتی مزدورانش استفاده می کند.(۷)

آری؛ تفاوت میان گفتار و عمل پیشوایان بهائی در موضوع حقوق محیط زیست و دفاع از حقوق حیوانات، مصداق کوچکی از تناقض میان گفتار و عمل دین سازان بهائیت است!

پی‌نوشت:

۱- «خوردن گوشت قدری مخالف رحمت و شفقت است… الواح مبارکه در این خصوص بسیار است که نگارش آن در این رساله موجب اطناب مقام و خارج از موضوع و مرام است.» اشراق خاوری، گنجینه حدود و احکام، نسخه الکترونیکی، ص ۱۹۹٫

۲- پریوش سمندری، طراز الهی (زندگینامه ایادی امرالله طرازالله سمندری)، انتاریو کانادا: مؤسسه معارف بهائی، ۲۰۰۲ م، ج ۱، ص ۳۰۷٫

۳- چنانکه عبدالبهاء در یک نظریه غیرعلمی مدعی شده داندان ها نیش انسان به جای گوشت، متناسب شکستن بادام آفریده شده اند: هلن باست هورنبی، انوار هدایت، ص ۳۷۶، شماره: ۱۰۰۷٫

۴- «چون عالم انسانی ترقّی کند، گوشت کمتر مصرف شود؛ چه که دندان انسان گوشت خوار نیست… وقتی نوع بشر کاملاً پیشرفت نماید و ترقّی کند أکل لُحوم (خوردن گوشت ها) تدریجاً موقوف گردد»: مجله نجم باختر، سال سوم، شماره: ۱۰، ص ۲۹، ترجمه بیان عبدالبهاء.

۵-«امروز طلعت من اراده الله روح ماسواه فداه به مسافرخانه نزول اجلال فرمودند و هشت نُه نفر در محضر مبارک بودند، غذا را چیدیم قدری کباب میل فرمودند و کمی از آبگوشت.» پریوش سمندری، طراز الهی (زندگینامه ایادی امرالله طرازالله سمندری)، انتاریو کانادا: مؤسسه معارف بهائی، ۲۰۰۲ م، ج ۱، صص ۲۲۷٫

۶- «دو قسم ضیافت در عکّا معمول بود، یکی ضیافت عمومی که… در باغ رضوان یا بهجی صورت می گرفت، یکی ضیافت خصوصی مسافرین در بیت مبارک. در ضیافت عمومی غذای واحد داده می شد مثل کباب چینی یا دیک کباب و تدارک آن کاملاً به دستور مبارک (عبدالبهاء) بود.» یونس افروخته، خاطرات نُه ساله، نسخه الکترونیکی، ص ۳۹٫

۷- جهت مطالعه بیشتر، بنگرید به مقاله: اهداف بهائیت فعالیت های محیط زیستی + استکهلم ۵۰

 

بهائیت در ایران
ارسال دیدگاهYour Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید Active This Button Please