کد خبر:12276
پ
Stetsoun
بهائیت در ایران

چکیده نظرات اریک استتسون متبری از بهایئت حیفایی

الف – زندگی نامه اریک استتسون، نویسنده ،محقق، مصحح، سخنران، متفکر، کارآفرین و متکلم بهائی در سال ۱۹۷۹ در ویرجنیای شمالی امریکا متولد شد. او در سال ۲۰۰۱ از دانشگاه ویرجنیا در رشته فلسفه و مطالعات دینی فارغ التحصیل شد. استتسون در سال ۱۹۹۷ به آیین بهائی علاقه مند و به عضویت جامعه بهائی درآمد […]

آنچه در ادامه می خوانید

الف – زندگی نامه

اریک استتسون، نویسنده ،محقق، مصحح، سخنران، متفکر، کارآفرین و متکلم بهائی در سال ۱۹۷۹ در ویرجنیای شمالی امریکا متولد شد. او در سال ۲۰۰۱ از دانشگاه ویرجنیا در رشته فلسفه و مطالعات دینی فارغ التحصیل شد. استتسون در سال ۱۹۹۷ به آیین بهائی علاقه مند و به عضویت جامعه بهائی درآمد و برای مدت چهار سال عضو جامعه بهائی بود.

اریک بنیانگذار اولین شرکت زنجیره ای بلوکی[۱] به نام گرانت کوین[۲] است که پول نقد دیجیتالی را در سطح جهانی به عنوان درآمد پایه بین المللی توزیع می نماید. مؤسسۀ گرانت کوین که اریک مدیر عامل آن است، یک بنیاد خیریه غیرانتفاعی است که در زمینۀ جنبش پول جایگزین[۳] فعالیت دارد و معتقد است که همۀ مردم باید حق انسانی جهانی برای دسترسی یکسان به پول دیجیتالی داشته باشند.

اریک همچنین به عنوان مشاور توسعه سازمانی، و مدیر رسانه های جمعی برای سازمان های غیر انتفاعی کار می کند. او همچنین ویراستار کتاب در مؤسسه انتشاراتی اوراکل است.

این مؤسسه، یک خیریه آموزشی است که پس از یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ تأسیس شده و فعالیت خود را روی ایجاد دنیای جدیدی مبتنی بر وحدت بین ادیان بر اساس فرهنگ صلح اختصاص داده است. برنامه مؤسسه اوراکل بر اساس اتحاد و هماهنگی بین پنج دین اصلی: اسلام، مسیحیت، یهودیت، بودایی و هندو می باشد.

چکیده

اریک استتسون یکی از پژوهشگران و نویسندگان است که پس از چهار سال عضویت فعال در جامعه و تشکیلات بهائی، به دلیل مواضع انتقادی و دیدگاه های آزاد اندیشانه ای که داشت از بهائیت اخراج شد. او سعی داشت با اظهار نظرها و مقالات و سخنرانیهای انتقادی خود، اصلاحاتی را در آیین بهائی به وجود آورد و نقاط ضعف موجود در آن را به دیگران گوشزد نماید. او حتی پیشنهاد تشکیل یک گروه بهائی جدید هم ارائه کرد. او هیچگاه برخورد ستیزه جویانه ای با تشکیلات بهائی نداشت، ولی به دیدگاه های بهائیان بيت العدلی، انتقادات جدی وارد آورد. استتسون معتقد به:

  • عصمت و معصون از خطا بودن رهبران بهائی نیست و قبول چنین اعتقادی را حرکت به سوی دیکتاتوری و استبداد در درون جامعه بهائی می داند.
  • او به مشروعیت سیر رهبری بهائیت انتقاد شدید دارد و پس از عبدالبهاء، محمد علی افندی برادر عبدالبهاء را جانشین قانونی و واقعی بهاء الله، معرفی می نماید.
  • او به آینده بهائیت خوشبین نیست و معتقد است که بهائیت با وضع فعلی، نمی تواند از پیشرفت و رشد و توانایی قابل ملاحظه ای برخوردار گردد.
  • همچنین او به کتاب اقدس هم اشکالاتی وارد می داند و آن را متناسب با قرن بیست و یکم نمی داند.

ملاحظه:

نحوه جذب فرقه ضاله بهائیت حیفایی در مورد اریک استتسون بسیار قابل توجه است که شاید وضعیت اقتصادی و مالی ایشان یکی از اصول اساسی نزدیک شدن بهایئت برای جذب ایشان بوده است. این نشان می دهد که این فرقه ضاله چقدر شبیه تز یهودیها در جذب افراد است. مثل یهودیها هر جا بحث ثروت و اقتصاد در میان باشد اینها حضور دارند. در زمان حکومت پهلوی ها در ایران نیز همین طور بوده است، طوریکه بسیاری از پست های اقتصادی در کشور در دست اینها بوده، که از جمله آن بحث دارو و درمان می باشد که تابحال در حوزه دارو در ایران این فرقه فعال است، طوریکه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در مرداد ماه ۱۴۰۲ شمسی یکسری از داروخانه هایی که زیر نظر فرقه ضاله بهائیت حیفایی قرار دارد به خاطر احتکار داروهای حساس و مخصوص بیماران صعب العلاج را مورد برخورد قرار حقوقی و قضایی قرار داد که خبر آن در سایت بهائیت در  ایران درج گردیده است.

 

 

[۱] Block chain

[۲] grant coin

[۳] ALTERNATIVE CURRENCY MOVEMONT

منبع
فرناق، حمید، بهاییت از دیدگاه منتقدان و روشنفکران بهانی، انتشارات گوی، 1399، صص 102-103
بهائیت در ایران