کد خبر:12964
پ
tolostoy
بهائیت در ایران

تولوستوی و بهائیت

نویسنده شهیر روسی لئون تولستوی در تاریخ ۱۵ مارس ۱۹۰۹ در پاسخ به نامه یاستایا پولیان مادری[۱] که برای مسلمان شدن فرزندانش با وی مشورت کرده،  ضمن مقایسه و برشمردن امتیازات اسلام نسبت به مسیحیت به نکته جالب توجه ای اشاره می نماید که در ادامه می آید: «… اینجانب نمی دانم که فرزندان شما […]

نویسنده شهیر روسی لئون تولستوی در تاریخ ۱۵ مارس ۱۹۰۹ در پاسخ به نامه یاستایا پولیان مادری[۱] که برای مسلمان شدن فرزندانش با وی مشورت کرده،  ضمن مقایسه و برشمردن امتیازات اسلام نسبت به مسیحیت به نکته جالب توجه ای اشاره می نماید که در ادامه می آید:

«… اینجانب نمی دانم که فرزندان شما دانش و دانستنی های مربوط به ادیان و به خصوص اسلام را تا حدی می دانند و یا اصلا اطلاعی از آن ندارند. جواب این پرسش هر چه باشد فرقی نمی کند، زیرا کتاب ها و منابعی هست که به فرزندان شما در هر چه بهتر شناختن ادیان و خصوصا اسلام یاری خواهد رساند. ولی فراموش نکنیم که بعضی از روشها وجود دارند که با نام اسلام و یا دین آمادگی کامل دارند تا انسانها را به راه های غلط رهنمون شوند، از این ها مثلاً یکی بهائیت است که ابتدا با نام اسلام در ایران ظهور کرده و بعدها به سرزمینهای آسیای صغیر آمده است و در آنجا بازوهای خود را تقویت نموده. بهائیت از نام بهاء الله که در عکا زندگی می کند گرفته شده است. این دین در ایران در سال ۱۸۹۲ – ۱۸۱۷ توسط میرزا حسین علی به وجود آمده است. این شخص در سال ۱۸۶۳ در بغداد و قبل از آن در تبریز ادعای پیغمبری و نبوت کرده است و به همین واسطه دولت ایران او را تبعید و او در امپراتوری عثمانی به زندگی خویش ادامه داده است. بعد از مرگ او پسرش عبدالبهاء ادامه دهنده راه پدر شده است. طریقت بهائيت بعدها تلاش کرده به صورت دین خود را نشان دهد .بهائیت از یهودیت و مسیحیت نیز نکته هایی را در بر گرفته است. بهائیان سعی می کنند در روز سه بار نماز بخوانند. کعبه را به عنوان قبله قبول ندارند و جایی را که بهاء الله در آن ساکن است به عنوان قبله پذیرفته اند دو کتاب مقدس دارند که به آنها اقتدا می کنند. یکی بیان و دیگری کتاب اقدس است. این باور، باطل است و از طرف کسی نباید مورد پذیرش قرار گیرد.

منبع:

تولستوی و محمد رسول الله ﷺ (نامه ای از تولستوی در مقایسه اسلام و مسیحیت) کتابخانه تاریخ اسلام و ایران، ۱۳۸۵/۱۱/۴؛ و همچنین ر.ک: کتاب محمد رسول الله ﷺ، لئون تولستوی، ترجمه عطا ابراهیمی راد، تهران: نشر ثالث، ۱۳۸۵

[۱] فرزندانم می‌خواهند مسلمان شوند : 

یکی از مشخصه‌های مهم تولستوی به‌عنوان یک نویسنده روس این بود که مردم روسیه اعتماد و احترام زیادی برای او قائل بودند و همین امر باعث می‌شد در مورد زندگی خود و اعتقادات‌شان از او به‌عنوان انسانی بزرگوار که نظرش ارزشمند است، نظر‌خواهی کنند. در بین نامه‌هایی که برای این نویسنده بزرگ آمده بود و او به آنها جواب داده است، نامه‌ای وجود دارد از مادری به نام «یلنا وکیلاوا» که متن آن در کتاب محمد رسول‌ا… آمده است. متن نامه در مورد نگرانی این مادر از گرویدن فرزندانش به دین اسلام است و به خاطر همین از تولستوی راهنمایی خواسته است. قسمتی از این نامه به این شرح است: «در ابتدای نامه جناب تولستوی به دلیل اتلاف وقت با ارزش شما و همین‌طور مشغول کردن‌تان برای مطالعه این نامه معذرت می‌خواهم. من زنی ۵۰ ساله مسیحی و مادر سه فرزندم. همسر من مردی مسلمان است، عقد و ازدواج ما مطابق آداب و آیین اسلام جاری نشده است ولی طبق قوانین موجود، به صورت قانونی زن و شوهر هستیم. فرزندان مشترک ما هم پیرو دین مسیح هستند.  دخترم ۱۳ سال‌ و یکی از پسرهایم ۲۳ سال دارد و در انستیتوی تکنولوژی پترزبورگ تحصیل می‌کند. پسر دیگرم ۲۲ ساله است و در مدرسه نظامی آلکسیوی مسکو در حال گذراندن دروس خود است. اما مشکل اینجاست که پسرانم برای گرویدن به دین پدری خود از من اجازه می‌خواهند… . من چه‌ می‌توانم بکنم؟… می‌دانم اندیشه‌ پسرانم به دلایل کوچک، یا درگیری‌های خانوادگی نیست. از طرفی دلایل مالی و نیز رسیدن به منصب هم سبب این اندیشه در آنها نشده است… . من مادری هستم که دیوانه‌‌وار فرزندان خود را دوست دارد و هم‌اینک که برای شما نامه می‌نویسم، چشمانم پر از اشک است… . لطفا مرا با سخنان تسلا‌دهنده خود آرام کنید. بسیار معذرت می‌خواهم که وقت گران‌بهای شما را گرفتم، ولی باور کنید که این کار را تنها به خاطر عشق مادری نسبت به فرزندانم انجام داده‌ام… .»

 با تمام قلبم با آنها همفکرم

تولستوی به‌عنوان کسی که در همان زمان هم شناخت بسیار زیادی از دین اسلام داشت در جواب مادری که عنوان کرده بود با مردی مسلمان ازدواج کرده و حالا فرزندانش می‌خواهند به دین اسلام در‌آیند و او نمی‌‌داند چطور با این قضیه کنار بیاید، این‌طور جواب داد: (‌در این مطلب به صورت خلاصه آن را آورده‌ایم.) «پسران شما که از دین قبلی خود یعنی مسیحیت دست کشیده‌اند و دین خود را عوض کرده و مسلمان شده‌اند مجبور به پاسخگویی به کسی برای تصمیم‌شان نیستند و این خواست منطقی و خصوصی آنهاست… . اسلام و در راس آن حضرت محمد‌(ص) در تعلیمات خود، اساس تمام ادیان مقدس را در خود دارد و با خیلی از حقایق دین مسیحیت نیز همگامی و نزدیکی دارد، زیرا پایه  ادیان الهی، خداست.بدانید که دین اسلام و تعلیمات محمدی در مقایسه با مسیحیت بسیار با ارزش‌تر و دارای مقامی والاتر است، چون خصوصیات بیشتری دارد و اینکه فرزندان شما در راه این تفکر آسمانی خدمت می‌کنند، با تمام قلبم با آنان هم‌فکر بوده و به آنها تبریک می‌گویم. هم‌اینک کسی این جملات را برای شما می‌نویسد که یک مسیحی است و من با اینکه به تعلیمات مسیحیت سال‌ها پایبند بوده‌ام و گفتن این جملات برایم بسیار مشکل است اما باید بگویم اسلام و تعلیمات محمدی با تمام خصوصیاتش و آنچه که در ظاهر دیده می‌شود بسیار از مسیحیت کامل‌تر و با ارزش‌تر است»….

نگذار فرزندانت بهایی شوند!!!

تولستوی در ادامه‌ نامه‌‌اش به این مادر نگران با نکته‌سنجی می‌نویسد:
«ولی فراموش نکنیم که بعضی از روش‌ها وجود دارند که با نام اسلام یا دین آمادگی کامل دارند تا انسان‌ها را به راه‌های غلط بکشانند؛ یکی از اینها «بهاییت» است که ابتدا با نام  ……» ( https://farhikhtegandaily.com– 11/2/1397)

 

 

بهائیت در ایران
ارسال دیدگاهYour Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید Active This Button Please