کد خبر:13262
پ
sharaf
بهائیت در ایران

درباره نوزدهم فروردین و نگین و نقش انگشتری شرف الشمس

این نوشته به هیچ وجه در صدد اثبات صحیح بودن موضوع نگین و نقش انگشتری موسوم به شرف الشمس نیست. بلکه صرفا در صدد اثبات بی ربط بودن این موضوع با فرقه بهائیت می باشد. بهائیت در ایران، به گزارش فاران نیوز: مردم بر این باور هستند که شرف الشمس یک نوع سنگ محسوب می […]

این نوشته به هیچ وجه در صدد اثبات صحیح بودن موضوع نگین و نقش انگشتری موسوم به شرف الشمس نیست. بلکه صرفا در صدد اثبات بی ربط بودن این موضوع با فرقه بهائیت می باشد.

بهائیت در ایران، به گزارش فاران نیوز: مردم بر این باور هستند که شرف الشمس یک نوع سنگ محسوب می شود. اما در واقع دعایی می باشد که حکاکی شدن آن بر روی نگین عقیق زرد توصیه شده است و از آداب ویژه ای برخوردار می باشد. در مورد آداب و خواص شرف الشمس مسائل مختلف و متعددی مطرح شده است که اعمال خاصی دارد و در روز نوزدهم فروردین بر روی آن حکاکی صورت می‌پذیرد.

همچنین برای این عمل فضیلت‌هایی نیز ذکر شده است، از جمله اینکه حرزی به جهت نگهداری از همه بدی ‌های زمین و آسمان می‌باشد و آن اسم اعظم است و کامل ‌ترین انگشتر می ‌باشد.

بی‌ربط به بهائیت

جدا از صحت این مسئله و فضیلت آن، برخی این عمل را به بهائیت نسبت می‌دهند.این نوشته به هیچ وجه در صدد اثبات صحیح بودن موضوع نگین و نقش انگشتری موسوم به شرف الشمس نیست. بلکه صرفا در صدد اثبات بی ربط بودن این موضوع با فرقه بهائیت می باشد. شرح این موضوع را در ادامه می‌خوانید.

الف) بررسی جایگاه عدد نوزده

عدد نوزده در قرآن کریم :

عدد ۱۹ در قرآن کریم فقط یک بار تکرار شده است: «عَلَیها تِسعَهَ عَشَر» (آیه ۳۰ سوره مدثر).

خداوند در این آیات وضع بعضی از سران شرک و سخن آنان را در نفی و انکار قرآن مجید و رسالت پیامبر (ص) بازگو می‌کند و به مجازات وحشتناک آنان در قیامت اشاره می‌کند.

اولین آیه قرآن، «بسم الله الرحمن الرحیم» دارای ۱۹ حرف عربی است.

سوره علق اولین سوره ای که بر پیامبر (ص) نازل شده است، ۱۹ آیه دارد.

 

بیان دو نکته ذیل این موضوع شرف الشمس قابل تامل است.

اول: اعجاز عددى و نظم ریاضى قرآن به طور اجمالى و به صورت موجبه جزئیه ثابت است و این مسئله حتى مورد قبول مخالفان این نظریه نیز مى‏باشد. لکن تردید نداریم که بسیاری از آن چه در مورد اعجاز عددى و نظم ریاضى قرآن در این گونه کتاب‏ها گفته شده است صحیح نیست .

دوم: بد نیست بدانیم رشاد خلیفه که مدعی اعجاز عدد نوزده در قرآن کریم بود، آیاتی که در مدح پیامبران مخصوصاً پیامبر اسلام بوده است، مانند آیه «لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَاعَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَحِیمٌ»(توبه۱۲۸) را انکار می‌کرد و در اواخر عمر کتبی بر ضد پیامبران و ائمه (ع) نوشته و آن‌ها را متهم به تفرقه انداختن بین بشر، کرده بود.

عدد نوزده در روایات:

در بررسی روایات هیچ روایتی که دلالت بر اهمیت عدد نوزده نموده باشد یافت نشد.

عدد نوزده در بهائیت :

علی محمد باب و حروف حی، جمعا ۱۹ نفر را تشکیل می دهند و اظهار امر علنی علی محمد باب در کتاب بیان، عدد نوزده را به عنوان عددی مقدس معرفی نموده و در برخی احکام مورداستفاده قرار داده است و بعداز وی نیز میرزا حسینعلی بهاء برخی از آنها را تأیید کرد.

به عنوان مثال: بهائیان ۱۹ ماه دارند که هر ماه ۱۹ روز دارد و روز هایی که در سال باقی می ماند به ایام هاء معروف است. بدین ترتیب ضیافت هر ۱۹ روز یک بار و روزه ۱۹ روز می باشد. همچنین حداقل مهریه، ۱۹ مثقال نقره است. ۱۹درصد اموال به حقوق الله تعلق دارد. جریمه ” محزون و ناراحت کردن یک نفر ” ۱۹ مثقال طلا است. اسباب خانه هر ۱۹ سال یکبار تجدید می شوند.

در فرقه بابیت نماز ۱۹ رکعت بوده و …میرزا حسینعلی بهاء ، ۱۹ سال پس از اظهار امر علی محمد باب واقع شد.

ب) نوزدهم فروردین :

اهمیت نوزدهم فروردین برای ایرانیان سابقه ای بسیار دیرین دارد که در منابع دینی زرنشتیان آمده است :

«نخستین ماه هر سال و نیز نوزدهمین روز هر ماه به چم نام فروردین (فروهر یا فروشی) است. بر گرفته از فره وهر (fravahr) به معنی پیش برنده و پیش کشنده است.

«فروردین» به زبان پهلوی «فرورتن»، گرفته شده از پارسی باستان؛ «افرورتینام» و به چم فروردهای پاکان و فروهرهای پارسایان است. فروردین همان فروهر است. فروهر ذره‌ای نور اهورایی است که در بدن هرکس نهاده شده تا روان را به راه راست راهنمایی کند. فروهر هیچ گاه آلودگی به خود نمی‌پذیرد. این ذره در آغاز پاک و بدون آلودگی بوده و همیشه هم پاک خواهد ماند و هرگز هیچ آلودگی و ناپاکی را به خود نخواهد گرفت. پس از مرگ بدن، فروهر راه بالا را می‌پیماید، به سرچشمه خود می‌پیوندد. چه نیکو است در این روز جامه نو پوشیدن و به یاد درگذشتگان بودن. (۱)

لذا از بررسی موارد مذکور مشخص می شود که هیچ ربطی بین این انگشتر و دعای مخصوص آن با فرقه ضاله بهائیت وجود ندارد.

 

۱. پورداوود، ابراهیم،فرهنگ ایران باستان،نشر اساطیر، تهران،۱۳۸۰ و نیز: اوستا، گزارش جلیل دوستخواه، نشر مروارید، ۱۳۸۱ تهران. و : https://amordadnews.com/14308/

 

نویسنده: حجت‌الاسلام دکتر علیرضا روزبهانی

 

بهائیت در ایران
ارسال دیدگاهYour Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید Active This Button Please