کد خبر:13686
پ
beytoladl
بهائیت در ایران

بيت العدل اعظم بهائیت، بن بست مشروعیت

سایت بهائیت در ایران-سازمان اداری بهائیان که شوقی افندی آن را نظم اداری امرالله می نامد زیر نظر مرکز اداری و روحانی بهائیان موسوم به بیت العدل اعظم الهی اداره می شود که در شهر حیفا واقع در فلسطین اشغالی) قرار دارد. عباس افندی (عبدالبهاء) دومین رهبر بهائیت در الواح وصایا که به منشور و […]

سایت بهائیت در ایران-سازمان اداری بهائیان که شوقی افندی آن را نظم اداری امرالله می نامد زیر نظر مرکز اداری و روحانی بهائیان موسوم به بیت العدل اعظم الهی اداره می شود که در شهر حیفا واقع در فلسطین اشغالی) قرار دارد.

عباس افندی (عبدالبهاء) دومین رهبر بهائیت در الواح وصایا که به منشور و میثاق جامعه بهائیان شهرت دارد سازمان رهبری و اداری بهائیان را بر دو رکن – «ولی امر» و «بیت العدل» – بنیان نهاده و ضمن برشمردن حوزه اختیارات هر کدام اعضای سازمان بیت العدل ایادی امر الله و همه آحاد بهائیان را به تبعیت از دستورات ولی امر الله فرا می خواند. او ولی امر را به عنوان عضو ارشد و ریاست دائمی و غیر قابل عزل بیت العدل منصوب و اختیارات گسترده ای را نظیر اخراج یا تنبیه اعضای خطاکار بیت العدل برای وی بر می شمرد.

بر اساس منشور بهائیان که توسط عباس افندی در قالب الواح وصایا تدوین شده، ولی امر موجود باید ولی امر بعد از خود را معرفی و تعیین کند و سازمان اداری بهائیان در همه اعصار باید تحت اشراف و نظارت عالیه ولی امر اداره شود. مع الوصف، به رغم آنچه گفتیم از زمان فوت شوقی افندی (سومین پیشوا و اولین ولی امر) سازمان بهائیت تاکنون نزدیک به ۵۰ سال است که تشکیلات موسوم به بیت العدل، برخلاف منشور و دستورات عبدالبهاء جایگاه ولی امر را از سازمان اداری بهائیان حذف نموده و به تنهایی و بی حضور ولی امر، مدیریت جامعه بهائیان را بر عهده دارد و بدین سان سازمان بهائیت را با بحران مشروعیت مواجه ساخته است.

مقاله حاضر با هدف بررسی و تبیین ابعاد و آثار این بحران، تدوین شده و امید است که در بیداری دلهای خفته مؤثر افتد.

عنوان بیت العدل، اول بار توسط حسینعلی بها در کتاب «اقدس» به کار رفت. بر اساس نظر وی در هر شهر و محله ای که حداقل ۹ تن بهائی در آنجا ساکن باشند، تشکیل بیت العدل واجب است. عباس افندی جانشین (بهاء) به دنبال مسافرت به کشورهای اروپایی و آمریکایی دائره تشکیلاتی بیت العدل را بسیار فراتر از آن چیزی که بها، پیش بینی کرده بود، گسترش داد و آن را به عنوان رکن و مرکز تشریع ( یکی از دو رکن و مرکز اصلی سازمان بهائیت) قرار داد. رهبری سازمان به عنوان ولی امر الله (رکن (اول) مرکز تبیین و تشکیلات بیت العدل به عنوان رکن دیگر مرکز تشریع نامیده شد.

پس از عباس افندی به دلایلی همچون ناتوانی و ضعف شخصیتی شوقی افندی بنیان های تهی و سست مرام بهائیت بی رغبتی مردم برای گرایش به این مسلک (به رغم تبلیغات بسیار گسترده و فراگیر آن) ریزش قابل توجه پیروان و از همه مهم تر تجارب مثبت نودینان آمریکایی در امر سازماندهی فرقه های به ظاهر دینی و تأکید و توصیه برخی از حکام دولت غاصب اسرائیل بر تأسیس هرچه سریع تر بیت العدل، روند شکل گیری بیت العدل در دوره شوقی شدت بیشتری به خود گرفت و بر همین اساس هیئت بین المللی بهائی (جنین بیت العدل) تشکیل و میسن ریمی آمریکایی توسط شوقی به ریاست آن منصوب شد.

شوقی در ۱۹۵۷م / ۱۳۳۶ش به طور مشکوکی در لندن فوت کرد. همزمان با مرگ مشکوک وی و علی رغم وجود و ادامه فعالیت هیئت بین المللی بهائی، خاتم روحیه ماكسول (بيوة شوقی) بدون کمترین توجه به هیئت منصوب شوقی، عملاً مدیریت تشکیلات بهائیت را به عهده گرفت. ماکسول در ابتدا هیئتی سه نفره را (متشکل از خود. جان فرابی و حسن موقر بالیوزی) تشکیل داد، سپس هیئت بین المللی بهایی را که در زمان حیات شوقی برای استقرار بیت العدل تأسیس شده و میسن ریمی ریاستش را بر ۷ عهده داشت، ملغی اعلام کرد. هیئت سه نفره در گام بعدی، اعضای ایادی امرالله را از سراسر جهان دعوت نمود و با حضور آنها (که ۲۷ تن بودند) هیئت ۹ نفره ای از آیادی به عنوان «هیئت اَیادی امر الله مقیم ارض اقدس» انتخاب شد. همزمان با این امر، میسن ریمی ( منصوب شوقی) از جمع اَیادی امر الله طرد و به بهائیان مقیم کشورهای جهان نیز اعلان شد که از هرگونه تماس با او و طرفدارانش خودداری کنند. محفل ملی بهائیت در فرانسه نیز که از طرفداران میسن ریمی تشکیل می شد، منحل و سایر حامیانش از عضویت سازمان بهائیت اخراج شدند.

هیئت ایادی امر الله مقیم ارض اقدس به مدت ۶ سال ( ۱۹۵۷-۱۹۶۳م) اداره تشکیلات بهائیت را بر عهده داشت و طی این مدت تعداد محافل ملی از ۹ به ۵۶ محفل افزایش یافت. سرانجام در ۱۹۶۳ (۱۳۴۲ش) با حضور نمایندگان ۵۶ محفل ملی، نخستین انتخابات بیت العدل برگزار و طی آن ۳ ایرانی ۴ آمریکایی، ۱ انگلیسی و ۱ ایرلندی، جمعاً ۹ نفر به عنوان اعضای بیت العدل انتخاب شدند. بر اساس قانون اساسی بیت العدل، اعضای آن هر ۵ سال یک بار با حضور نمایندگان محافل ملی کشورها و اجتماع آنها در قالب انجمن شورای بین المللی بهائی، با رأی اکثریت این شورا انتخاب می شوند و تاکنون طی سالهای ۱۹۶۳-۲۰۰۳م، نه دوره انتخاب بیت العدل برگزار شده است. اختیارات و وظايف بيت العدل نسبت به جوامع و آحاد بهائی، نامحدود و فاقد هر نوع قید و شرط است، همچنان که تسلیم بودن جوامع و آحاد بهائی در قبال اوامر و تصمیمات بیت العدل نیز مطلق و فاقد قید و شرط می باشد.

بيت العدل به لحاظ ساختار دارای واحدهای سازمانی گسترده ای است که از طریق این واحدها تمامی عرصه های فردی و اجتماعی بهائیان جهان را پوشش می دهد. در واقع، ساختار بیت العدل همانند ساختار حزبی فراگیر است که اعضای آن خود را در هر حال ملزم به رعایت اصول حاکم بر حزب دانسته و هر کدام از اعضاء در یک یا چند واحد سازمانی حزب مشغول فعالیتند، به علاوه تمامی بهائیان باید طی تشریفات خاصی به عضویت سازمان بهائیت در آیند و کسانی که این تشریفات را رعایت نکرده و تعرفه عضویت در سازمان بیت العدل را تکمیل نکنند به عنوان یک بهائی شناخته نشده و از مزایای حزبی و حمایت های سازمانی محروم خواهند بود.

در خور ذکر است که پس از مرگ شوقی، جمعی از بهائیان که بر لزوم حضور و استمرار ولایت امر باور داشتند یکی از ایادی امر به نام چارلز میسن ریمی را که توسط شوقی به ریاست هیئت بین المللی بهائی منصوب شده بود به عنوان ولی امر دوم خود برگزیدند. میسن ریمی در ۱۹۷۴م مرد و پس از وی جوئل مارانژلا به عنوان ولی امر سوم و در حال حاضر نیز نصرت الله بهره مند در جایگاه ولی امر چهارم قرار دارد. مقر اصلی طرفداران میسن ریمی فعلاً در کشور استرالیا است. این گروه که خود را بهائیان راستین می خوانند، تحت عنوان بهائیان ارتدوکس در کشورهای مختلف از جمله آمریکا، هند، استرالیا و کانادا فعال و دارای مراکز تبلیغی و محافل تشکیلاتی می باشند.

 

بهائیت در ایران
ارسال دیدگاهYour Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید Active This Button Please