کد خبر:5591
پ
bahaism9
کوتاه و خواندنی

عدم دخالت در سیاست اصلی که پیشوایان بهائیت به آن پایبند نبودند!

پیشوایان بهائیت بر لزوم عدم مداخله در سیاست تأکید نموده و میزان بهائی بودن را عدم دخالت در سیاست دانسته‌اند. این در حالیست که پیشوایان بهائی، با دخالت در سیاست و همکاری با استعمار، به نمادی برای سیاست‌مداران ناشی مبدل شده‌اند. لذا با مبنا قرار دادن اظهارات پیشوایان بهائی، آنان نیز بهائی به شمار نیامده […]

پیشوایان بهائیت بر لزوم عدم مداخله در سیاست تأکید نموده و میزان بهائی بودن را عدم دخالت در سیاست دانسته‌اند. این در حالیست که پیشوایان بهائی، با دخالت در سیاست و همکاری با استعمار، به نمادی برای سیاست‌مداران ناشی مبدل شده‌اند. لذا با مبنا قرار دادن اظهارات پیشوایان بهائی، آنان نیز بهائی به شمار نیامده و اساساً بهائیتی وجود ندارد.

در آثار پیشوایان بهائی بارها بر لزوم عدم مداخله‌ی بهائیان در سیاست تأکید شده و شرط دخالت در سیاست، گسستن پیوند افراد با بهائیت اعلام شده است: «نفسی از احباء اگر بخواهد در امور سیاسیه در منزل خویش یا محفل دیگران مذاکره بکند، اول بهتر است که نسبت خود را از این امر (: بهائیت) قطع نماید و جمیع بدانند که تعلق به امر ندارد».(۱)جالب‌تر آن‌که میزان بهائی بودن، عدم دخالت در سیاست معرفی شده است: «میزان بهائی بودن و یا نبودن، این است که هرکس در امور سیاسیه مداخله کند و خارج از وظیفه‌ی خویش حرفی زند یا حرکتی نماید، همین برهان کافی است که بهائی نیست، دلیل دیگر نمی‌خواهد».(۲)

اما پیشوایان بهائیت در حالی دخالت در سیاست را شرط بهائی ماندن تعریف کرده‌اند که خود با دخالت در سیاست و همکاری با استعمار و حکومت‌های استبدادی، به نمادی برای سیاست‌مداران ناشی مبدل شده‌اند؛ که بدون پایبندی به هیچ اصل و چارچوبی، با وزش هر بادی، تغییر رویکرد و موضع داده‌اند(۳)

در این صورت، با مبنا قرار دادن اظهارات پیشوایان بهائیت، که شرط بهائی ماندن را عدم مداخله در سیاست دانسته‌اند، آنان نیز بهائی به شمار نمی‌آیند و اساساً بهائیتی وجود ندارد.

پی‌نوشت:

۱- عبدالحمید اشراق خاوری، گنجینه حدود و احکام، تهران: مؤسسه‌ی ملّی مطبوعات امری، ۱۳۴ بدیع، ص ۳۳۷٫

۲-همان.

۳- جهت مطالعه‌ی بیشتر، بنگرید به مقاله‌ی: وقتی رهبران بهائی مثل آفتاب‌پرست رنگ عوض می‌کنند!؛ همچنین بنگرید به مقاله‌ی: زیرکی عبدالبهاء در انتخاب قدرت برتر!

 

بهائیت در ایران
ارسال دیدگاهYour Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید Active This Button Please