کد خبر:6763
پ
hojjatieh
بهائیت در ایران

روایتهای متفاوت از علت شکل گیری انجمن حجتیه

عماد الدین باقی می گوید: «آنچه مسجل است و با جزم و قاطعیت می توان گفت، این است که پیدایش و حرکت انجمن حجتیه در جهت انحراف جامعه و مسلمانان از مسیر اصلی مبارزه و روکردن به مسائل فرعی و حرکت بر ضد نهضت اصیل اسلامی بود و این سابقه عملکرد است که بالتبع زمینه […]

عماد الدین باقی می گوید: «آنچه مسجل است و با جزم و قاطعیت می توان گفت، این است که پیدایش و حرکت انجمن حجتیه در جهت انحراف جامعه و مسلمانان از مسیر اصلی مبارزه و روکردن به مسائل فرعی و حرکت بر ضد نهضت اصیل اسلامی بود و این سابقه عملکرد است که بالتبع زمینه نظرات کذایی را پدید می آورد»

هدف از تشکیل «انجمن خیریه حجتیه مهدویه» که مقارن با کودتای آمریکایی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و توسط شیخ محمود ذاکر زاده تولایی (حلبی) تأسیس شد مبارزه با بهائیت بود. آقای حلبی با مشاهده انحراف سیدعباس علوی، مسأله بهائیت را خطر بزرگی تشخیص می دهد.

نظر دسته ای دیگر که از اعضای انجمن حجتیه هستند، این است که آقای حلبی در سال های ۳۲ خوابی دیده است که امام زمان (عج) به وی امر فرموده اند که گروهی را برای مبارزه با بهائیت تشکیل دهد.

نظر دیگر حاکی از آن است که با بروز اختلاف بین آیت الله کاشانی و مصدق و شکست نهضت ملی نفت، تبلیغات بهائیت رشد یافت و گروهی را که در بین آن ها طلبه ها نیز حضور داشتند از جمله هم حجره ای آقای حلبی –سیدعباس علوی- را جذب کردند… به علت شکست نهضت، جو یأس آلودی برجامعه حاکم شد و عده ای که به دنبال جریانی می گشتند تا با وصل شدن به آن، یأس و بریدگی خود را توجیه ایدئولوژیکی و سیاسی کنند، به این #جریان پیوستند.

گروهی دیگر بر این نظر هستند که بخشی از سیاست های استعمار، فرقه سازی بوده و برای مطرح کردن، بالاکشیدن و رشد دادن آن فرقه، یک ضد فرقه را نیز تشکیل دادند. مسأله انجمن بهائیت و انجمن ضد بهائیت نیز مشمول این سیاست می باشد.

البته نظر اول، سوم و چهارم قابل جمع هستند و اگر نظر چهارم را هم بپذیریم نمی توان آن را به عنوان یک اصل ثابت تعمیم داد و در مورد همه گروه ها و نیروهای مخالف و مقابل هم ان را صادق دانست.

عماد الدین باقی می گوید: «آنچه مسجل است و با جزم و قاطعیت می توان گفت، این است که پیدایش و حرکت انجمن حجتیه در جهت انحراف جامعه و مسلمانان از مسیر اصلی مبارزه و روکردن به مسائل فرعی و حرکت بر ضد نهضت اصیل اسلامی بود و این سابقه عملکرد است که بالتبع زمینه نظرات کذایی را پدید می آورد»

برداشتی از جریان شناسی انجمن حجتیه – سید ضیاء الدین علیا نسب، سلمان علوی نیک

اما آنچه مسلم است علیرغم ادعای انجمن در نقش این تشکیلات در مقابله با تفکر ضاله بهائیت متاسفانه بر اساس اسناد این تشکیلات نتوانست مقابله موثری با بهائیت داشته باشد و در همان اوائل حرکت دچار ضربه سنگینی شد . لذا آنچه بعدها از انجمن حجتیه دیدیم و شنیدیم فقط شعارهای توخالی در ادعای مقابله با بهائیت بود و اینکه تشکیلات حجتیه برای بقای خود با رژیم پپهلوی تعامل کرد .

 

بهائیت در ایران
ارسال دیدگاهYour Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید Active This Button Please