کد خبر:11873
پ
۱۲۳۴
بهائیت در ایران

چرائی بهائیت زدانی اهل سنت- بخش اول

در برخورد علماء اهل تسنن با بهائیت باید زمان مواجهه با فرقه ضاله بهائیت را به دو دوره تقسیم کنیم: الف: روزهای نخستین که فتنه علی محمد شیرازی بالا گرفت، چون مهدویت هدف مخالفت یا تحریف، تضعیف یا تخریب قرار گرفته بود، سنیان شاید خوشحال بودند. زیرا بهائیت را محصولی اعتقادی از درون تشیّع می […]

در برخورد علماء اهل تسنن با بهائیت باید زمان مواجهه با فرقه ضاله بهائیت را به دو دوره تقسیم کنیم:

الف: روزهای نخستین که فتنه علی محمد شیرازی بالا گرفت، چون مهدویت هدف مخالفت یا تحریف، تضعیف یا تخریب قرار گرفته بود، سنیان شاید خوشحال بودند. زیرا بهائیت را محصولی اعتقادی از درون تشیّع می دیدند که علیه اصلی ترین مبنای اعتقادی شیعه به وجود آمده بود. در صورتی که ادعای بابیت علی محمد، نتیجه دو سیاست امپراطوری عثمانی و روس تزار و نفوذهای استعمار انگلیس و طرح آن دو امپراطوری بود که تشیّع را بهترین محیط برای انجام این طرح خائنانه تشخیص داده بودند. تکفیر شیخ احمد احسائی معمار شیخیه، طرد کاظم رشتی به لحاظ مجهول الهویه بودن و بدعت گذاری در دین مبین، مرتد خواندن علی محمد شیرازی به جهت دعاوی کفرآور، گمراه و گمراه کننده خواندن بهائیت همه و همه بهترین دلیل است که فتنه باب و بهاء محصولی مربوط به تشیع نبوده و نیست.

ب: دوره دوم است که علماء اهل سنت متوجه شدند بهائیت یک فرقه ساختگی سخیفی است که هدفش جاسوسی برای استعمارگران سلطه گر و ایجاد تفرقه در جهان اسلام است. در معنا و مفهوم، عالمان سنی به این نتیجه رسیدند بهائیت یک تهاجم علیه شیعه و تشیع بود که به تهاجم عليه جهان اسلام تبدیل شد. بهائیگری از محیط های شیعه نشین آغاز گردید و به جمع اهل تسنن کشیده شد، که از همین حرکت مرموزانه فهم می شود بهائیت در کنار وهابیت و قادیانی گری برای «براندازی و نابودی اساس اسلام ساخته شده اند.

در حقیقت بابیت و بهائیت جریانی است که نسبت به کلیت اسلام و مسلمانان، موضع منفی آن هم در حد براندازی دارند. چنانکه دست اندرکاران دو مسلک بابیه و بهائیه، دین اسلام را از اساس منسوخ شمرده و با اصول و فروع آن مخالفت کرده اند.

پیشوایان دینی مسلمانان، این تصمیم را مقدمه تهاجم فرهنگی یا نظامی به اسلام تشخیص داده، هر کدام بنابر وظیفه دینی که به عهده دارند، در صف رویاروئی بهائیت قرار گرفته، به مخالفت با این دست ساخته استعمار پرداخته اند.

در تشیع برخورد مجاهدانه حضرات فقهاء امامیه که با تکفیر شیخ احمد احسائی معمار شیخیه آغاز شد و با خون شهید ثالث[۱] به ثبت رسید، در دوره زعامت فقیه فقهاء پیشوای اعظم شیعه حضرت آیت الله العظمی بروجردی (رضوان الله تعالی علیه) گسترش جدی یافته بود، طوریکه این فرقه ضاله توانسته بود مناصب کلیدی نظام وقت را در اختیار گیرد و درصدد حذف و آزار مسلمانان باشد[۲] .

ایشان هشدار دادند «اعضای این حزب در بسیاری از شئون کشور نفوذ کرده اند و لازم است ادارات و مراکز حساس و وزارتخانه ها از این عناصر تصفیه شوند.»[۳] در پی این دستور بود که عَلَم، وزیر وقت کشور اعلام کرد: «امر مبارزه با فرقه بهائی مورد توجه کامل دولت است.» «وکلای اقلیتهای کلیمی، ارمنی و زرتشتی نیز با عصبانیت تمام، نسبت به فرقه بهائی ابراز تنفر کردند.»[۴]

با رحلت آیت الله العظمی بروجردی (رضوان الله تعالی علیه)، بیش از هر مرجعی، حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) رهبر کبیر انقلاب اسلامی بر تداوم مبارزه با بهائیت و پاکسازی دستگاه های دولتی از نفوذ آنها پای می فشرد؛ و از زمان آیت الله بروجردی (رحمت الله علیه) بر لزوم پیگیری امر تأکید می کردند.[۵] و خود در دورۀ مرجعیت خویش به صورت یک مخالف مقتدر در مقابل رژیم پهلوی با سخنرانی های روشنگرانه، علما و مردم را از توطئه های شوم استعمار مطلع، و خطر بهائیان و اسرائیل را برای اسلام و کشور گوشزد می نمودند.[۶]

جامعه اهل تسنن از همان لحظه که متوجه شدند فرقه گمراه بهائیت نه تنها در برابر تشیع، که در برابر کل جهان اسلام قرار دارد، خصوصاً از ۳۰ سال قبل که در یکی از جلسات مجمع جهانی فقه اسلامی[۷] مطرح شد، علمای جهان اسلام به اجماع، طی بیانیه جامعی این فرقه را کافر شناخته و آن را برای جهان اسلام خطر بزرگی تشخیص دادند.

بیانیه مجمع جهانی فقه اسلامی در رد و کافر شمردن فرقه ضاله بهائیت را باید نقطه عطفی بسیار مهم، در جهان اسلام در مقابله با این فرقه دست ساخته استعمارگران روس تزار، انگلیس مکار، آمریکای جنایت کار و صهیونیسم شیطانی جهانی شمرد و اهمیت این بیانیه را باید در برخورد با حامیان این فرقه که رژیم کودک کش و اشغالگر اسرائیل و شیطان بزرگ آمریکا در رأس آن هستند مورد توجه قرار داد.

 

 

[۱] – از جمله کسانی که با سلاح علم به جنگ فرقه ضاله بهائیان رفت و عاقبت توسط آن بی دینان در محراب عبادت شهید شد، مرحوم شهید ثالث، محمد تقی برغانی قزوینی است . نیمه شبی از خانه بیرون آمد به طرف مسجد رفت، مشغول عبادت شد، چون نزدیک صبح شد، پیرزنی به عادت همیگشی خود می آمد که چراغ مسجد را روشن کند، وارد مسجد شده بود  و شهید ثالث در آن وقت سر به سجده گذارده و با نهایت خضوع وخشوع و گریه زاری مشغول خواندن مناجات خمسه عشر بود، در آن هنگام چند نفر از فرقه ضاله بابیه داخل شدند، اول نیزه برگردن مبارک آن بزرگوار زدند آن جناب سر از سجده برداشته و فرمود چرا مرا می کشید؟

نیزه را به دهان مبارکش فرو بردند که دهانش شکافته شد، تا آنکه هشت ضربت زدند. چون صدای داد و فریاد آن زن خادمه بلند شد، قاتلان فرار کردند.

شهید ثالث با آن وضعیت دشوار از جای خویش بلند شد که از مسجد بیرون برود تا خون در مسجد نریزد، اما نزدیک در مسجد که رسید ضعف بر او مستولی شد، از شدت زخمها بر زمین افتاد و غش کرد و در خون خود غوطه ور شد. https://www.hawzahnews.com/news1

[۲] – خاطرات دکتر مهدی حائری به کوشش حبیب لاجوردی: ۴۵

[۳] – خاطرات و مبارزات حجة الاسلام محمدتقی فلسفی: ۱۹۵

[۴] – همان مأخذ ماقبل: ۱۹۶-۱۹۷

[۵] کیهان فرهنگی، سال ششم، خرداد ۱۳۶۸ شماره ۳، صفحه ۲ برگرفته از گفتگو با آیة الله سبحانی

[۶] – تاریخ معاصر از دیدگاه امام خمینی: ۲۴۵

[۷] – مجمع بین المللی فقه اسلامی، مرکزی علمی فقهی و فرهنگی که وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی است و کلیه کشورهای اسلامی عضو در این سازمان، دارای نماینده در این مجمع هستند.

مجمع بین المللی فقه اسلامی با هدف تحقق وحدت اسلامی، تحکیم بنیادهای عقیدتی امت اسلامی، بررسی مشکلات زندگی و اجتهاد اصیل پیرامون آنها و ارائه راه حلهای برخاسته از شریعت اسلامی در ۲۸ شعبان ۱۴۰۳ ه ق برابر با ۹ ژوئن ۱۹۸۳ در مکه معظمه تأسیس شد .

این مجمع جهت تحقق اهداف فوق، تدوین دائرة المعارف اصطلاحات فقهی، تدوین فقه اسلامی به زبان ساده، همکاری با مراکز علمی و فقهی جهان اسلام، تدوین فقه اسلامی به صورت قوانین قابل عمل، تشویق بررسیه ای فقهی دانشگاهها و سایر مراکز علمی، راه اندازی مراکز بررسی موضوعات اسلامی در سراسر جهان، نشر نتیجه بررسی های مجمع با بکارگیری ابزارهای مختلف، احیای میراث فقهی و اصولی و توجه ویژه به کتابهای اصول و فقه تطبیقی را در دستور کار خود قرار داده است.

مجمع بین المللی فقه اسلامی تا به امروز ۳دوره  های علمی برگزار کرده و در آن به بررسی مسائل مستحدثه در زمینه های سیاسی، اقتصادی، مالی، پزشکی و… پرداخته است. مجموعه مقالات، مذاکرات و مناقشات این نشستها در بیش از ۵۰ جلد کتاب منتشر شده و در دسترس فقهای عالم اسلامی قرار گرفته است.

بیست و پنجمین دوره مجمع جهانی فقه اسلامی با حضور علما و فقها و اندیشمندان کشورهای سازمان همکاری اسلامی در جده (دوشنبه یکم اسفند ۱۴۰۱) برگزار شد و آیت الله «احمد مبلغی» به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس حضور دارد.

http://www.shabestan.ir/detail/News/1253676

 

در بخش های بعدی این موضوع فتاوای علمای اهل سنت در رابطه با فرقه ضاله بهائیت ارائه خواهد گردید.

منبع
مرعشی، سید محمدملک، بهایی زدایی اهل سنت، نشر راه نیکان، چاپ اول، 1389، صص 45- 67
بهائیت در ایران