کد خبر:12189
پ
Golishr
بهائیت در ایران

نظر فردریک گلیشر در مورد کیفیت ارتباط فرقه ضاله بهائیت با آمریکا و اسرائیل- بخش ۳

درباره ارتباط بهائیت با اسرائیل و آمریکا حرف و سخن فراوان است. برخی بهائیت را حیاط خلوت اسرائیل و آمریکا دانسته و معتقدند بهائیان به عنوان وظیفه دینی، اطلاعات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی منطقه سکونت خود را به بیت العدل در حیفا ارسال می دارند تا رهبری بهائیت بتواند با استفاده از آن اطلاعات، […]

درباره ارتباط بهائیت با اسرائیل و آمریکا حرف و سخن فراوان است. برخی بهائیت را حیاط خلوت اسرائیل و آمریکا دانسته و معتقدند بهائیان به عنوان وظیفه دینی، اطلاعات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی منطقه سکونت خود را به بیت العدل در حیفا ارسال می دارند تا رهبری بهائیت بتواند با استفاده از آن اطلاعات، برای اداره بهائیان جهان برنامه ریزی کند. علاوه بر بیت العدل، دولت اسرائیل نیز به این اطلاعات نیازمند بوده و نمی تواند به سادگی از آنها بگذرد. از طرف دیگر اعضای بیت العدل به دلیل حضور در اسرائیل و استفاده از امکانات آن خود را وام دار دولت اسرائیل می دانند و حسن همجواری اقتضا دارد تا اطلاعات دریافتی را در اختیار صاحب خانه و ارباب نیز قرار دهند. در مقابل عده ای دیگر معتقدند علاقه بهائیان به اسرائیل و تمکین آن ها از اولیای آن کشور به دلیل جایگاه اسرائیل در نصوص بهائی و وجود اماکن مقدس بهائی در آن کشور است که آن هم سابقه ای بیش از تشکیل دولت اسرائیل دارد.

صرف نظر از اینکه کدام برداشت در مورد ارتباط بهائیت با اسرائیل و آمریکا صحیح باشد به نظر می رسد قدرت های جهانی در هنگام لزوم، از بهائیت به عنوان آیینی که فاقد تعصب وطنی است و با اسلام و جمهوری اسلامی نیز سر جنگ دارد به عنوان اهرم فشار استفاده می نماید.

لازم به ذکر است که تقریباً قطعنامه ای در محکومیت ایران نیست که بهائیت در آن نقشی نداشته باشد. دفتر امور عمومی محفل ملی آمریکا با کادر مجهز خود، دائماً در حال مذاکره با مقامات امریکائی و ارائه اسناد و مدارک و نقطه ضعف ها به آن هاست، تا بتواند قطعنامه های بیشتری را علیه ایران تدارک ببیند. شرح اقدامات محفل ملی آمریکا و لابی های انجام شده با مقامات آمریکایی و فعالیت های سازمان یافته ضد ایرانی در فضای مجازی، نیاز به گزارش جداگانه دارد.

 فردریک گلیشر در مصاحبه با دو نفر خبرنگار به نامهای «ناما پرتی»[۱]  و «آسف شفیر»[۲]  از کمپانی «بل فیلمز»[۳] در پاسخ به سؤال خبرنگار که پرسیده بود «چرا حکومت آمریکا به این گروه دینی کوچک نیاز دارد؟» می گوید:

«…. دولت ریگان برای مقابله با ایران، دنبال بهانه می گشت و بهائیت به او معرفی شد. بهائیان در حال حاضر، در خصوص رابطه بین آمریکا و ایران، به عنوان ابزار دست دولت آمریکا برای آنها مفیدند. دولت آمریکا برای مقابله با دولت ایران از این «ابزار» استفاده می کند. تشکیلات بهائی هم متوجه این نکته است و قصد دارد مزد و ارزش این «وسیله بودن» را بگیرد. عموم سیاستمداران امریکایی شناختی از بهائیت ندارند و نمی دانند که باورهای بهائیان در تقابل با باورهای حقوق بشری امریکایی است. این مطلب پوشیده ای نیست و خود بهائیان تحصیل کرده هم می دانند. در آمریکا مسیحیان خیلی بیشتر از بهائیان هستند ولیکن من نمی بینم که آنها مهم تر و حیاتی تر از بهائیان برای آمریکا باشند.

شما از من می پرسید که بهائیان برای دولت آمریکا این چنین حیاتی و مهم هستند؟ من می گویم وقتی میخواهیم با ایران مقابله کنیم بهائیان مفید هستند. ما به دلائل سیاسی می خواهیم حکومت ایران را محکوم کنیم. خوب چگونه این کار را انجام دهیم؟ در اینجا گروهی هستند که به ظاهر مورد ظلم قرار گرفته اند و در همه ادوار تاریخی ایران همواره مورد فشار قرار داشتند و در آینده نیز چنین خواهد بود. جامعه بهائی به خوبی می داند که همواره می تواند از ابزارها و امکانات مشترکی که وجود دارد و از مسؤولان امریکائی استفاده کند تا به اهداف خود برسد. من اعتقاد ندارم که دولت امریکا با بهائیان در یک تئوری توطئه درگیر شده باشد، بلکه معتقدم که اکثر سیاسیون امریکایی کمترین دیدی نسبت به بهائیان ندارند..» (مصاحبه گلیشر با سازندگان فیلم «بهائیت در حیاط خلوت من»[۴]

گلیشر در مورد ارتباط بهائیت با اسرائیل نیز نظراتی دارد. او می گوید:

«شوقی افندی بارها با مقامات اسرائیلی ملاقات داشته است. برخی از بهائیان تشکیلاتی نیز با وزرای اسرائیلی ارتباط و ملاقات داشته اند. آنها می دانستند که چگونه با اسرائیلی ها به درک و منافع مشترک برسند. بخشی از قضیه، به طور مثال، این است که آنها هرگز در اسرائیل تبلیغ بهائیت نمی کنند. شوقی افندی خودش یا از طریق نمایندگانش، در موارد متعدد با اسرائیلی ها مذاکره داشته است. البته این به دوره عبدالبهاء و حضور او در فلسطین باز می گردد و حضور فرماندار قیمومت از طرف انگلستان در آنجا. خب این یک تاریخ بسیار طولانی است از دخالت تشکیلات بهائی در موضوعات سیاسی و خاورمیانه.»

گلیشر در پاسخ به سؤال خبرنگار که پرسید: «برداشت ما این است که آمریکا و اسرائیل ارتباط ویژه ای با بهائیت دارند، ارتباطی فراتر از رابطه ای که آنها با دیگر گروه های مذهبی دارند. البته مرکزیت بهائیت در آنجاست، ولی روابط اسرائیل با آن ها متفاوت از روابطش با بقیه تشکیلات و گروه های دینی است و این تفاوت مشهود است.» می گوید:

در باور و اعتقاد بیت العدل (رهبری بهائیت در حیفا)، تمام حکومت ها و پادشاهان باید روزی از پله های مرکز جهانی بهائی بالارفته و در برابر بیت العدل سر تعظیم فرود آورند. این تصویر تقریباً همه چیز را در مورد بیت العدل و اقدامات آنها در اسرائیل به شما خواهد گفت. این یک چشم انداز دراز مدت چند نسلی است که جامعه جهانی بهائی را شبیه سازی می کند. البته این تصویری است که آنها برای دوره چند نسلی در نظر گرفته اند و خیلی سریع به دنبال تحقق آن نیستند. لذا آن ها زمان زیادی احتیاج دارند تا بتوانند فکر و ذهن و قلب هواداران خود را نسبت به این اندیشه ها آماده کنند…»[۵]

نکته مهمی است که آقای گلیشر اشاره می کند. رهبران این فرقه بارها در منابع اصلی خود به عدم حضور در سیاست و قدرت تأکید کرده اند، حال اینکه تمام حکومت ها و پادشاهان باید روزی از پله های مرکز جهانی بهائی بالارفته و در برابر بیت العدل سر تعظیم فرود آورند، عمق نگاه این فرقه استعماری را در بدست گرفتن قدرت در کشورها بیان می کند. یعنی رهبران این فرقه دست ساخته استعمار به صراحت در متون به اصطلاح مقدسشان دروغهای به این بزرگی را مطرح نموده اند و باید گفت در حقیقت عدم دخالت در سیاست تاکتیکی برای جلوگیری از برخورد حکومتها با آنها می باشد.

 

[۱] Naama Pyrity

[۲] Asaf shafir

[۳] Belfilms

[۴] https://tglaysher.com/bahaicensorship/Bahais_in_My_Backyard.html

[۵] مصاحبه گلیشر با سازندگان فیلم بهائیت در حیاط خلوت من

منبع
 فرناق، حمید، بهاییت از دیدگاه منتقدان و روشنفکران بهانی، انتشارات گوی، 1399، صص 71-98
بهائیت در ایران