کد خبر:13745
پ
۱۶۹۲۰۶۵۲۲
بهائیت در ایران:

بهائیت کرونایی بررسی عملکرد فرقه بهائیت در بحران کرونا

اواخر زمستان سال ۹۸، جهان گرفتار بیماری ناشناخته و همه‌گیری شد که به‌سرعت بر بسیاری از مناسبات اجتماعی اثر گذاشت. چنین بود که بشر امروز، با برخورد با این مشکل جهانی، ماهیت حقیقی اخود را آشکار کرد. به‌راستی، بیماری‌های واگیردار، مانند بلایا، از واقعیت‌های اساسی جوامع پرده برمی‌دارند، به این‌ صورت که برخی توحش خود، […]

اواخر زمستان سال ۹۸، جهان گرفتار بیماری ناشناخته و همه‌گیری شد که به‌سرعت بر بسیاری از مناسبات اجتماعی اثر گذاشت. چنین بود که بشر امروز، با برخورد با این مشکل جهانی، ماهیت حقیقی اخود را آشکار کرد. به‌راستی، بیماری‌های واگیردار، مانند بلایا، از واقعیت‌های اساسی جوامع پرده برمی‌دارند، به این‌ صورت که برخی توحش خود، بعضی همدلی و گروهی دیگر، منفعت‌طلبی‌شان را به‌نماش گذاشتند.

بهائیت کرونایی: بهائیان نیز به‌عنوان اعضای تشکیلاتی با چارچوب و خط‌مشی تعیین‌شده، عملکرد جالب‌توجهی در مواجهه با این ویروس از خود نشان دادند. وقتی هنوز قرنطینه‌ها جدی نشده و دید درستی از چگونگی مهار ویروس شکل نگرفته بود، بهائیت – مشابه عملکرد پیشینان و سرکردگانش در طول تاریخ – سعی داشت از بحران و آشوب برای جلب‌توجه، سوءاستفاده کند. بدون درک درستی از مفهوم «ویروس»، نقل‌قول‌هایی از سرانشان در رابطه با عیادت از بیماران، منتشر یا به منظور تبلیغ، با استفاده از شبکه‌های همسو با بهائیت، پزشک بهائی را برای پاسخ به سوالات کرونایی معرفی می‌کردند.

از طرفی، بیش از پیش در سایت‌ها و کانال‌هایشان، از بیچارگی بشر امروز و منجی‌گری نهایی بهائیت، سخنانی منتشر کردند و حتی تا جایی پیش‌رفتند که تحلیل‌گران و سران بهائی، با لحنی رضایت‌مندانه، این بیماری و در واقع درد و رنج مردم را انتقام و بلایی از جانب موسس فرقه، برای آنانی که بهائیت را نمی‌پذیرند، عنوان می‌کنند! یعنی در حالی که بهائیت، همیشه ادعا دارد که اولاً دین باید با علم منطبق باشد و از طرفی خود را داعیه‌دار صلح و یگانگی نوع بشر می‌داند، از مرگ و بیماری با ذوق‌زدگی خاصی، نتیجه‌های عجیب و دلخواه خود را ارائه می‌نمودند.

امابدخواهی آنان برای مردم به اینجا ختم نشد؛ طبق معمول، شرایط بحرانی، سودجویان را به تکاپو انداخت تا در اوج نیاز مردم، باندهایی برای احتکار لوازم بهداشتی نظیر ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده، دست به کار شده و برخلاف ادعای نوع‌دوستی،  مردم نگران و مضطرب را به‌سمت بیماری و نهایتاً مرگ سوق دهند. طبق اخبار منتشر شده، چند باند از این بهائیان محتکر، شناسایی و بازداشت شده‌اند.

با این وجود، بهائیانِ همیشه معترض و طلبکار، با گستاخی و بدون اهمیت دادن به شرایط دشوار جامعه، دنبال بهانه‌ای دیگر بودند بلکه تحریم‌های ناجوانمردانه علیه کشور را سخت‌تر کرده و به بخشی از هدفشان که دشمن و شکست ایران است، نزدیک شوند. بنابراین، در ۲۳ فروردین ۱۳۹۹، بیانیه‌ای منتشر کردند که در آن آمده بود: «در هفته‌های اخیر، دولت ایران تعدادی از زندانیان عقیدتی در کشور را در نتیجه خطر سلامتی ناشی از نوع جدید ویروس کرونا آزاد کرده است. چندین بهائی که صرفاً به‌علت باورهای دینی خود زندانی شده بودند نیز مشمول این امر گردیدند. با وجود این، بهائیان دیگری هنوز در زندان هستد و این باعث افزایش نگرانی برای سلامت آن‌هاست.»

هر چند در بیانیه اعتراف می‌کنند که دولت ایران با در نظر گرفتن حقوق شهروندی، برخی مجرمان بهائی را که تشخیص بر امکان آزادیشان بوده و همچون بسیاری از زندانیان دیگر، آزاد کرده است، اما بر این گزار غلط تأکید دارند که آنان «صرفاً به‌علت باورهای دینی زندانی شده بودند.» در ادامه بیانیه هم آمده که نماینده ارشد جامعه جهانی بهائی، «بانی دوگال» در سازمان ملل این‌طور می‌خواهد که فوراً بقیه بهائیانی که در زندان هستند، آزاد شوند!

باید پرسید مگر تمام زندانیان غیربهائی یا حتی مسلمان، آزادشداند؟! چرا بهائیت با وقاحت انتظار دارد به‌خاطر بهائی بودن، از هر جرم و جنایتی که مرتکب می‌شوند، چشم‌پوشی شده و با آن‌ها متفاوت از دیگر زندانیان رفتار شود؟! بهائیت همواره عادت کرده حتی در میان اپوزیسیون نیز مانند موجودی بی‌دست و پا، هوایش را داشته باشند و مدام مراعات مظلومیت نداشته‌اش را بکنند. حالا هم اگر چه زندانیان مدنظر فرقه، به‌خاطر اقدامات غیرقانونی، زندانی‌اند، اما گویا باید به‌خاطر «بهائی بودن» آزاد شوند! البته خود تشکیلات هم از غیرمنطقی بودن خواسته‌اش آگاه است اما امثال این بیانیه و هوچی‌گری‌ها از تریبون سازمان ملل، برای مردم ایران مشکلات بسیاری ایجاد کرده و خواهد کرد.

غیر از ایجاد رعب و وحشت و سو‌ءاستفاده‌های حقوق‌بشری بهائیت از کرونا، جنبه مهم دیگری که در واقع، مهم‌ترین موضوع مورد نظر تشکیللات بهائی است، تبلیغ و ارتباط فرقه با مردم می‌باشد. حیات بهائیت –به اعتراف همیشگی خودشان – وابسته به تبلیغ و برقراری ارتباط مدام با دیگران است. این رابطه، نه فقط برای جذب افراد جدید، بلکه برای باقی‌ماندن خود بهائیان در این تشکیلات، ضروری و تعیین‌کننده است. چناچه سران و محافل از خط‌دهی، مسئولیت‌بخشی، کنترل و اصطلاحاً شارژ کردن مستمر اعضاء، دست بردارند. هویت و مستمسکی در لایه‌های درونی این اعتقاد وجود ندارد که دل‌خوش به آن در خلوت و تنهایی همچون باور معنوی، فرد را امیدوار یا پایبند سازد:

«با توجه به شرایط موجود که تغییر شگرفی را در تمامی ابعاد حیاتمان سبب گردیده… به‌خوبی می‌دانیم که حیات روحانی هر کدام از ما وابسته به اتصال به دریای امر الهی و جامعه بهائی می‌باشد و به این منظور است که مانند یک ماهی باید همواره در این دریا غوطه‌رو بمانیم و برپایه این نیاز است که می‌بایستی سعی نماییم در هر شرایط که قرار می‌گیریم، هرگز اتصال خود را از این دریای بی‌کران قطع ننماییم… همواره در این مسیر می‌بایست مهربانانه و مجدانه با سایرین نیز تعامل نموده و مساعدت نماییم که مبادا حتی یک نفر از عزیزانمان به دلایلی در این مسیر، متوقف ماند و یا خدای نکرده بنا به شرایط و امکانات محدودشان، احساس محرومیت نمایند.»[۱]

اینجاست که مرکز اصلی فرقه، با نگرانی و به‌صورت پیاپی، پیام‌هایی راهبردی پیرامون چگونگی برقراری و برگزاری اجتماعات و دورهمی‌های بهائی صادر کرده و در پیام ۱۵ اسفند ۱۳۹۹عنوان می‌کند: «ماهیت تعامل در چنین شرایطی بستگی به درجه وخامت اوضاع و فرصت‌های موجد دارد… موجب بسی خوشنودی است که برخی از احبای عزیز در دیگر نقاط جهان تحت شرایط وخیم و محدویت‌های شدید مانند عدم امکان ارتباطات اجتماعی که به علت شیوع این بیماری ایجاد شده است، موفق شده‌اند که در فضای مجازی با یکدیگر و با دوستان و آشنایان خویش به مطالعه آثار مبارکه بپردازند.»[۲]

بعد از این پیام، اتاق‌فکرهای بهائی به‌سمت حضور هر چه بیشتر در فضای مجازی و استفاده از آن به‌صورتی گسترده و آموزشی پیش می‌روند. تا جایی که چندین برنامه ارائه‌شده برای ضیافت[۳] به آموزش‌های مؤثر در ارتباط از راه دور می‌پردازد: «… در این برنامه [تحت عنوان «با شیوه‌های خلاق و سازنده به تقویت پیوندهای دوستی بپردازیم»] سعی بر این است که اولا به اهمیت مصاحبت با یکدیگر و ضرورت این ارتباط علیرغم شرایط موجد بپردازیم و از سوی دیگر با هم‌فکری و مشورت، طرقی را برای تقویت ارتباط‌هایمان در فضای موجود کنونی (فضاهای مجازی) بیابیم.»[۴] و در ادامه، سوال‌هایی برای بحث و تبادل فکر مطرح می‌کند: «از چه طرقی می‌توان بر رونق ضیافات در فضای مجازی افزود؟ و چگونه می‌توان تک‌تک احبا را به حضور در این جلسات ترغیب نمود؟»[۵]

با این حال، سران بهائیت که همواره از به حاشیه رفتن و فراموش شدن ترسانند، در اقدامی کم‌سابقه پیام‌های متعددی در فاصله زمانی اندک به زیرمجموعه‌های تشکیلات ارسال کردند که برخی خطاب به عامه بهائیان بوده و برخی دیگر محافل ملی را مورد خطاب قرار می‌داد. مرکز اصلی تشکیلات، بعد از ۱۱ سال، در نوروز ۱۳۹۹ه.ش بهائیان را مخاطب قرار داده و چند نکته اساسی مطرح می‌کند که اصلی‌ترین آن، تأکید بر «افزایش ظرفیت جامعه بهائی» است: «پیروان امر الهی [بهائیت] در عین پذیرش وضعیت جدید، با شیوه‌های خلاق و سازنده به تقویت پیوندهای دوستی و پرورش‌آگاهی روحانی و صفاتی چون سکون و آرامش و اطمینان و توکل به خدا، در بین خود و آشنایان پرداخته‌اند. گفتگوهای پرمفهومی که در نتیجه مطرح گشته، اعم از حضوری یا دوردست، برای بسیای از نفوس، سرچشمه آرامش و الهام بوده است. چنین مجهوداتی از جانب شما در این لحظات که بسیاری از مردم، پریشان‌خاطرند و بیمناک و از آینده نامطمئن، خدمتی است بسیار ارزشمند.»[۶]

با بررسی موقعیت‌هایی که مرکز تشکیلات، پیام نوروزی صادر می‌کند، به نکته حائز اهمیتی می‌توان دست ‌یافت؛ نوروز ۱۳۵۳ ه.ش در آغاز نقشه پنج ساله جهانی، نوروز ۱۳۵۸ ه.ش شروع نقشه هفت ساله، نوروز ۱۳۸۸ ه.ش یعنی در آستانه انتخابات ایران و امسال(۹۹)  که در مختصات نقشه‌های بهائی، جایگاه خاصی داشته و آخرین سال از مجموعه نقشه‌های آخرین ربع قرن اول عصری است که بهائیان به پیروی از شوقی افندی (سومین سرکرده بهائیت) آن را عصر تکوین می‌نامند.

سال جدید برای جامعه بهائی از اهمیت درخوری برخوردار بوده و حال با ایجاد این شرایط کرونایی، مجبور به ترک ملاحظات شده و به نحوی، دست خود را رو کرده‌اند. این جماعت آدمی را به یاد یکی از شخصیت‌ها رمان معروف «آلبر کامو»، «طاعون» می‌اندازند که بی‌شباهت به دنیای امروز ما نیست. در آن داستان هم، بعد از شیوع بیماری طاعون، شخصیت‌های داستان ماهیت و اهدافشان در زندگی و حضور در اجتماع را رو می‌کردند؛ یکی از شخصیت‌های رمان کامو کشیشی است که از طاعون، برای افزایش مریدانش استفاده می کند.

حال باید دید چگونه نابسامانی و بحران، در نیل به اهداف این جماعت بهائی مؤثر است؟ احتمالاً درباره «دکترین شوک» چیزی شنیده‌اید؛ با پیشرفت پزشکی و روانشانسی در اواخر قرن ۲۰، دانشمندان توانستند با استفاده از شوک الکتریکی بیماران را به حالت بی‌دفاعی و نوعی کودک‌مآبی برده تا پزشک، بر ذهن شوک‌زده و خالی بیمار، شخصیت جدیدی را بنویسد. این ایده چند سال بعد توسط «CIA» برای شکستن مقاومت زندانیان و ایجاد اطاعت و حرف‌شنوی در آنان مورد استفاده قرار گرفت. بعدها سیاست‌مداران هم برای پیشبرد اهدافشان از این شیوه، بهره‌برداری بسیاری کردند. در واقع دکترین شوک به این موضوع اشاره می‌کند که وقتی افراد دچار شوک شدیدی می‌شوند و سطح بالایی از ناامنی و استرس روانی را تجربه می‌کنند، قبل از اینکه شوک را پشت سر بگذارد، به‌نحوی شرایط زیستی‌شان به حالت تعلیق درمی‌آید که در واقع نوعی شوک ذهنی یا فلج شدن روانی است که در این حالت، شخص یا حتی جامعه، آماده پذیرش هر چیزی بوده و قبول، باور و همکاری کردن با آنان که ادعای محافظت و کمک می‌نمایند، احتمال بسیار بیشتری نسبت به شرایط عادی دارد.

اکنون به پیام تشکیلاتی بهائیت بازمی‌گردیم، همان‌طور که مشاهده می‌شود، در پیام نوروز ۱۳۹۹، تشکیلات به مردمی «پریشان خاطر»  و «نامطمئن از آینده»، اشاره و بر تلاش بهائیان در این لحظات تأکید می‌ورزد. از ناامیدی جمعی و وحشت صحبت کرده و خاطرنشان می‌دارد که جهان بیش از پیش، تشنه نوعی معنویت امیدبخش است، اینجاست که بهائیان باید آنچه مد نظر دارند به‌نحوی که برای مخاطب اطمینان‌بخش باشد، ارائه دهند. پیش‌تر هم در شرایط دیگر، مبلغین بهائی را دعوت می‌کردند که زمان‌های آشوب‌ناک تا جایی که می‌توانند تبلیغ کنند.در حال حاضر هم با توجه به نقشه‌های از پیش طراحی‌شده، می‌گویند: «… فعالیت‌های مجدانه، هرجا شرایط ایجاب کند، با جدیت ادامه می‌یابد… فعایت‌هایی که انجام داده و اکنون انجام می‌دهید، جامعه جهانی بهائی را برای مرحله بعدی اجرای نقشه ملکوتی آماده می‌سازد… افکارتان همواره متوجه نیازهای جامعه‌ای گردد که به آن تعلق دارید، به شرایط اجتماعی که در آن زندگی می‌کنید.»[۷]

در جای دیگر تصریح می‌دارند: «وقتی اجتماعی گرفتار چنین سختی و پریشانی می‌شود، مسئولیت بهائیان در راستای مشارکتی سازنده برای امور بشری، واضح‌تر می‌گردد. هنگامی که ندای دعوت به خدمت به صدا درمی‌آید، لحظه‌ای است که خطوط عمل متمایز ولی مرتبط بر یک نقطه تمرکز می‌یابد. فرد، جامعه، و موسسات امری، در موقعیتی هستند که ویژگی‌های ممتاز بهائی را نشان دهند… شاید لازم باشد که نهادها و پروژه‌هایی که به اقدام اجتماعی مشغولند، به تطبیق رویکرهای خود با نیازهای گسترده کنونی بپردازند… به‌علاوه، مشارکت‌های امری در گفتمان‌هایی که جدیداً در اجتماع رایج است، توجه زیادی به خود جلب نموده که در اینجا نیز مسئولیتی را به‌وجود می‌آورد… جامعه، احتیاج به صداهایی دارد که قادر باشد اصول روحانی را به‌روشنی بیان نمایند.»[۸]

قابل توجه آنکه در هر دو پیام، از «نیازهای» جامعه هدف سخن به میان آمده، کلیدواژه‌ای که اهمیت و دلیل کاربرد آن در اثنای پیام‌ها، توسط سران تشکیلات، توضیح داده شده است. معلوم می‌شود که تمام آنچه از بهائیان انتظار می‌رود، حرکت در راستای پروژه «جامعه‌سازی بهائی» است. پروژه‌ای با چندین محور اساسی که کلاس‌های آموزشی، جلسات دعا، گفتمان‌ها اجتماعی و… از آن جمله‌اند و بهائیت سال‌هاست نقشه‌هایش را ذیل چارچوب این پروژه پیش می‌برد:

«… باید هوشیار بود و اطمینان داشت که مشخصات اصلی محلی فعالیت‌های جامعه نیز کمرنگ نگردد. کوشش‌های مبذوله برای پرورش جوامع در حال شکوفا در محله‌ها و دهکده‌ها و در سراسر محدوده‌های جغرافیایی باید استمرار یابد. در بعضی موارد شرایط کنونی، فرصت‌های غیرمنتظره‌ای برای برای گسترش مشارکت جامعه در جلسات دعا و حلقه‌های مطالعه و برگزاری آن با رعایت اصول ایمنی ایجاد کرده است. بسیاری از والدین که خانواده‌هایشان در محیط خانه محصورند، از حمایتی که به آنان کمک نموده تا در تربیت روحانی اطفال خود به‌جای ناظر بودن، نقش مشارکت‌کننده داشته باشند، استقبال نموده‌اند. نوجوانان و گروه‌هایی از جوانان به قدرت و اثر اعمال ساده‌ای از خدمت مشفقانه که با حکمت انجام می‌شود، پی‌برده‌اند.»[۹]

لازم به ذکر است که یکی از بخش‌های جامعه‌سازی بهائی، «گفتمان‌های اجتماعی»است که بستری برای تعاملات شخصی و سازمانی را فراهم می‌آورد. پیش‌تر اشاره گردید که به بهائیان مأموریت داده شده، موضوعات مطرح و مهم را برای جوامعی که در آن حاضرند، شناسایی و طبق آنچه در پروژه «جامعه‌سازی بهائی» برنامه‌ریزی شده، مورد استفاده قرار دهند. در واقع، گفتمان‌های اجتماعی، دو حوزه فردی و سازمانی را دربرمی‌گیرد. در حوره فردی، همچنان که افراد جامعه و مردم به‌دنبال امید و انگیزه برای مبارزه و دوام‌آوردن در این بحرانند، بهائیت با طرح دوستی ریختن و تماس‌های مکرر، این جنبه را پوشش داده و از طرفی در حوزه‌های بالاتر، در حالی که برنامه‌های اینترنتی و تلویزیونی با دعوت از کارشناسان و روانشناسان مختلف، ابعاد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی این موضع جهان‌شمول را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهند، بهائیان با شناسایی موضوعات مدنظر اجتماع، اعلام حضور کرده و در این زمینه، شاهد فعالیت بیش از پیش بهائیان نام‌آشنا، در برنامه‌هایی با این موضوعات می‌باشیم.

این مسئله در این بخش از پیام اردیبهشت امسال، به بهائیان ابلاغ شده است:

«موسسات و نهادها، مبادرت به شناسایی موضوعات سازنده‌ای نموده‌اند که از گفتمان‌های مطرح در اجتماع‌شان آغاز گردیده است… متفکرین برجسته و مفسرین، شروع به بررسی بی‌باکانه مفاهیم بنیادین و آرمان‌هایی کرده‌اند که در دوران اخیر، اکثراً در گقتمان‌های عمومی وجود نداشت. اگرچه این جریان در حال حاضر مانند بارقه‌های اولیه است، ولی امکان تحقق یک آگاهی جمعی را در نظر می‌آورد… محرمان را از مائده روحانی بهره‌مند می‌سازید، نفوس را که بیش از پیش تشنه پاسخ هستند، سیراب می‌کنید و به آرزومندانِ بهبود و اصلاح عالم، وسیله و ابزار ارائه می‌دهید.»[۱۰]

«طرح روحی»، بخش دیگری از برنامه جامعه‌سازی بهائیت است که خود شامل «کلاس‌های آموزشی» و «حلقه‌‌های مطالعاتی» برای بازه‌های سنی مختلف و همچنین «جلسات دعا» می‌شود.

کلاس‌های بهائی که طبق دستور مرکز فرقه در پیام‌های مختلف و به گواه خبرگزاری‌های این تشکیلات، همچنان برگزار می‌شوند، حتی کلاس‌های اطفال، نشان می‌دهد پرورش اندیشه بهائی در ذهن کودکان، تا چه حد برای بهائیان اهمیت دارد. یکی از مربیان کلاس «درس اخلاق»[۱۱] در مورد فعالیتش در این شرایط می‌گوید: «من برای کلاسم، مطالب سمعی – بصری و دیجیتال آماده می‌کنم و از طریق اینترنت، آن‌ها را در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهم. کودکان تمرین‌ها را در خانه انجام می‌دهند و با والدین یا خواهر یا برادرهایشان مباحث را مطرح می‌کنند.»[۱۲]

جالب توجه آنکه، در مناطقی مثل برخی حوزه‌های افریقا که دسترسی به فضای مجازی ممکن نیست، همواره بهائیان به فعالیت خود، به‌صورت حضوری ادامه می‌دهند. این ملاقات‌های حضوری، دو امکان آموزش تفکرات بهائیت و نفوذ در خانواده را برای عناصر بهائی فراهم می‌آورد:

«این مدارس، عناصر معنوی [بهائی] و آکادمیک را با هم می‌آمیزد و کودکان را با هدف مشارکت در پیشرفت اجتماعشان [فعالیت‌های بهائی] تربیت می‌کند… این رویکرد غیرمتمرکز، فرصت‌های غیرمنتظره‌ای فراهم کرده است… یکی از اصول بهائی که شالوده این مدارس را شکل می‌دهد، این است که جامعه محلی بتواند در آموزش کودکان نقش مهمی ایفا نماید… اعتماد میان والدین و معلمین به خارج از محیط کلاس نیز بسط یافته است.»[۱۳]

به‌جز آموزش مستقیم، «جلسات دعا» -یعنی محور دیگر جامعه‌سازی بهائی- نقش اساسی برای انتقال مفاهیم و تبلیغ بهائیت را در این ایام ایفا می‌کنند؛ «با شکوفایی جلسات دعا روح خدمت پرورش یافته و در فرهنگی از دعای جمعی رشد می‌کند. ترویج نقشه‌، قابلیت‌سازی برای حرکت در مسیر خدمت در هر زمان و هر فصل را ایجاب می‌کند که حتماً باید برهه‌ای را که حامل خطرات شدید در حیات بشری است، مانند این زمان نیز شامل گردد. بنابراین لازم است گام‌هایی که برای یادگیری چگونگی اجرای چارچوب عمل به نقشه در موقعیت کنونی جهان برداشته می‌شود، با جدیت ادامه یابد.»[۱۴]

تمرکز بر جلسات جمعی، تحت عنوان جلسات دعا همیشه مورد توجه مبلغین بهائی بوده است. مخصوصاً که این نام موجه، مقصود اصلی را کتمان می‌سازد. از طرفی، دعا یا درخواست نیاز و نوعی درددل با نیروی عظیم و فوق بشری، رفتاری نهادینه در آدمیان می‌باشد که حتی اگر مداوم و همیشگی هم صورت نگیرد، هر از گاهی در طول زندگی افراد -مخصوصاً در موقعیت‌های بحرانی- انجام می‌شود.

بهائیت هم به‌طور کارشناسی‌شده و با آگاهی از اینکه دعای مشترک باعث ایجاد حس همبستگی میان دعاکنندگان می‌شود، از آن به‌عنوان شیوه‌ای برای تبلیغ استفاده می‌کند. در ادامه، توجه مخاطبان را به گزارشی از این جلسات دعا جلب می‌نماییم.

«مارلین سکارلتسکو» از اعضای محفل ملی بهائیان رومانی، می‌گوید: «تمایل طبیعی روح به دعا، به اینکه در زمان شادی یا سختی به خالق خود روی آورد، اغلب در شلوغی زندگی روزمره به فراموشی سپرده شده بود. اما حال، در این بحران، مردم بار دیگر به اهمیت دعا و نیایش پی‌برده‌اند. بهائیان رومانی، به برگزاری جلسات دعای آنلاین برای تمام علاقه‌مندان پرداخته‌اند… همچنان که مردم هر روز برای دعا و نیایش گرد هم می‌آیند، پل‌هایی برای گفتگوی عمیق‌تر ساخته می‌شود…»

 «ریناتجوآلینا»، از  اعضای دفتر امور خارجی بهائیان اندنزوی می‌گوید:

«زمانی که چند نفر گرد هم می‌آیند تا با هم دعا بخوانند… احساس وحدت بیشتری می‌کنند… نیروی دعای جمعی می‌تواند غریبه‌ها را تبدیل به دوست و آشنا کند. معابد بهائی با پخش زنده برنامه‌های دعا و نیایش و گردهمایی‌های آنلاین برای دعا و نیایش گروهی، افراد بسیاری را گرد هم آورده… جمع شدن برای دعا در میان مردمی که پیش از آن با هم غریبه بودند، پیوندهای دوستی به‌وجود آورده است.»[۱۵]

بررسی پیام‌های گذشته تشکیلات در مورد هدف جلسات دعا، نیت غیرمعنوی و صرفاً تبلیغی بهائیان را آشکار می‌کند، گرچه شاید برخی از این فعالیت‌ها در ظاهر، انسان‌دوستانه به نظر برسند، اما وقتی در نگاهی جامع‌تر، همه آن‌ را در طول نقشه‌ای برای بهائی اندیشیدن جوامع و  دعوت آن‌ها به خودباختگی درک کنیم و در کنار فعالیت‌های مجرمانه و در عین حال خرابکارانه علیه جوامع ناهمراه با بهائيت قرار دهیم نیت اصلی و سوء تشکیلات، رو شده و درمی‌يابیم خطر آن برای تفکر و ایمان، همچون ویروسی خواستارِ انتشار است.

[۱]. یکی از نامه‌ها منتشر شده در سایت‌های بهائی برای ضیافت تشکیلاتی.

[۲]. پیام مرکز اصلی پهائیت، ۵ مارس ۲۰۲۰م.

[۳]. جلسه‌های تشکیلاتی بهائیت که هر ۱۹ روز تشکیل شده و در آن ارائه گزارش و تبادل نظر می‌پردازند.

[۴]. یکی از برنامه‌های منتشر شده در سایت‌های بهائی برای ضیافت‌های تشکیلاتی.

[۵]. همان.

[۶]. پیام مرکز بهائیت خطاب به بهائیان ، نوروز ۱۳۹۹ ه.ش.

[۷]. همان.

[۸]. پیام اصلی مرکز بهائیت خطاب به محافل ملی، مه ۲۰۲۰ م.

[۹]. همان.

[۱۰]. پیام مرکز اصلی بهائیت خطاب به بهائیان جهان، رضوان ۲۰۲۰م.

[۱۱]. کلاس‌های درس اخلاق، یکی از دوره‌های آموزشی بهائی است که از سنین چهار تا پنج سالگی، زیر نظر مربیان بهائی آغاز شده و معمولاً تا ۱۲ سالگی به طول می‌انجامد.

[۱۲]. از سایت بهائی.

[۱۳]. همان.

[۱۴]. پیام مرکز اصلی بهائیت خطاب به بهائیان جهان، رضوان ۲۰۲۰م.

[۱۵]. از خبرگزاری‌های بهائیت.

منبع
فصلنامه روشنا، تابستان ۱۳۹۹، سال یازدهم، شماره ۸۵، صص۲۸- ۳۱.
بهائیت در ایران
ارسال دیدگاهYour Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید Active This Button Please