کد خبر:2378
پ
Ahkam
بهائیت در ایران

نقدی بر اصل گزینش خط و زبان بین المللی

یکی از اصول اعتقادات بهائيت ايجاد و يا انتخاب خط یا زبان بین المللی است. طبق دستور حسينعلي نوري، بهائيان معتقدند كه دو زبان و دو خط در مدارس عالم بايد تدريس گردد. يكي زبان و خط مادري و ديگري زبان و خط بين المللي. او پيشنهاد مي دهد كه بايد توسط انجمني مركب از […]

یکی از اصول اعتقادات بهائيت ايجاد و يا انتخاب خط یا زبان بین المللی است. طبق دستور حسينعلي نوري، بهائيان معتقدند كه دو زبان و دو خط در مدارس عالم بايد تدريس گردد. يكي زبان و خط مادري و ديگري زبان و خط بين المللي. او پيشنهاد مي دهد كه بايد توسط انجمني مركب از دانايان زبان شناس، مورد اخير از بين زبان ها و خطوط موجود انتخاب و يا به صورت زبان و خطي جديد اختراع نمايند.

در اين خصوص حسينعلي نوري موسس فرقه مي گويد: (به تدريج اين دو زبان به يك زبان منجر شود تا عالم انساني حكم يك وطن پيدا كند و افراد ساكن كره ارض چو افراد يك كشور به نظر آيند. (اشرف فرامرز. مجموعه اي از مطالب ديانت بهائي به اختصار. موسسه ملي مطبوعات امري ۱۳۱ بديع.)

همچنين عباس افندي در اين رابطه مي افزايد: اين لسان عمومي از جمله اسباب اتحاد عالم انساني است. (همان)

نقد اصل ايجاد يا انتخاب خط بين المللي

زبان بین المللی

اعتقاد به وجود يك زبان بين المللی جهت ايجاد ارتباط ابناء بشر يك اصل پذيرفته شده از سوي همه متفكران است اما آيا قبل از سال ۱۲۶۹ هجري قمري (كه فرقه بهائيت تأسيس شده) چنين موضوعي مطرح نبوده است؟

با بررسي زبان علمي متون تاريخي و كتب دانشمندان دوران قبل و پس از اسلام به يك نتيجه مي رسيم و آن اين است كه جملگي به زبان علمي خاص دنياي زمان خود نگارش شده اند.

براي مثال در دوران اسلامي، كتب دنياي اسلام به زبان واحد عربي نگارش يافته اند.

و هر نويسنده و يا دانشمندي به غير از آگاهي به زبان محلي خود، لزوما به زبان عربي و قواعد صرف و نحو آن مي بايست آشنايي پيدا مي نمود تا بتواند آثار خود را با اين زبان به تحرير درآورد. به همين منظور كتاب علي محمد باب يعني بيان و كتاب اقدس ميرزا حسينعلي نوري نيز به زبان عربي نگارش گرديده است. و حتي يكي از عدله حقانيت باب و حسينعلي نوري از طرف آن ها ابراز جملاتي به اصطلاح آيات به زبان عربي بوده است. (نقد اصول دوازده گانه بهائیت، علی نصری.)

هم اينك نيز در بين مسلمانان جهان، زبان عربي به عنوان زبان مشترك به منظور آشنايي با متون اسلامي از جمله مهم ترين آن ها يعني كتاب آسماني قرآن مجيد، مورد استفاده قرار مي گيرد.

با توجه به مراتب فوق مطرح نمودن موضوع ايجاد خط بين المللي، طرح تازه و بديعي نمي باشد كه از طرف بهائيان نو و جديد تلقي مي گردد. جالب است بدانيد كه بعد از ۱۵۸ سال كه از عمر تأسيس اين فرقه مي گذرد هنوز كارشناسان فرقه مزبور، نتوانسته اند يك خط و يا زبان بين المللی ابداع و يا از بين زبان هاي زنده دنيا يكي را  انتخاب نمايند. گذشته از اين موضوع معلوم نيست چرا شخص حسينعلي نوري كه خود را كارشناس تر از همه ابناء بشر مي داند، از ابتدا نتوانسته است يك خط بين المللي اختراع كند و اين عمل را به كارشناسان پس از خود محول نموده است؟

با تشکر از نویسنده مطلب شهاب کیانی

بهائیت در ایران
ارسال دیدگاهYour Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کلید مقابل را فعال کنید Active This Button Please